Sportmotort venni élvezetes, de hálátlan feladat is egyben, az ember csak olvasgatja a szakújságok összehasonlító tesztjeit, meghallgatja a hozzáértő cimborák tanácsait, majd végül teljesen összekavarodva kiköt az egyik típusnál. A dolog zsákbamacska jellegét egyedül csak az védheti ki, ha vásárlás előtt ki is próbálhatjuk a paripákat, ráadásul mindjárt egy versenypályán.
A Kawasaki hazai importőre egy ritka kedves - ámde némi kockázatot is rejtő - gesztussal próbálja meggyőzni azokat a bizonytalankodókat, akik éppen egy sportmotor vásárlásán törik a fejüket. A zöldek számos alkalommal kicipelik az ezer köbcentis ZX-10R-t és az új hatszázast, a ZX-6R-t a Hungaroringre, ahol - bizonyos feltételek teljesülésével - bárki kipróbálhatja a két szupersportmotort, amelyekre ragadós pályagumikat húztak a biztonság kedvéért. Ebből a mókából természetesen mi sem maradhattunk ki, ezért igen hamar eleget tettünk a kawasakisok felkérésének, és egy napsütötte délelőttön ott találtuk magunkat a mogyoródi aszfaltcsíkon számos Kawasaki és még több motoros társaságában.
Rögtön a főétellel kezdeni
Mivel a kistesó éppen foglalt volt, első körben a vadállat hírében álló ZX-10R-t sikerült először táncba vinni. A motor renoméját 184 lóerős teljesítménye alapozta meg, amit uralni és az aszfaltra vinni nem kis feladat, erre egyébként egy külön szakma is alakult, őket úgy hívják, hogy motorversenyzők. Szégyen vagy sem, bizony, be kell vallani, még az évek alatt összegyűlt motoros tapasztalatom ellenére is kissé remegő térdekkel kászálódtam fel a masinára, és egyre csak az járt a fejemben, hogy ez a gép akkora nyomatékot produkál az 1-es, 2-es és 3-as sebességfokozatokban, mint a Kawa GP motorja, de hát hol vagyok én attól a két sráctól, akik a világ szeme láttára gyilkolják egymást.
A motor üléspozíciója egyébként meglepően kompakt, érzésre egy hatszázas motoron is ülhetnénk, ám az első komolyabb gázadásánál megváltozik az összkép. Az idei évre kissé felfrissített Ninja - új színek, kormánylengéscsillapító és kipufogó-takaró idom - úgy lódul neki a kormány legapróbb csavarására is, mintha csúzliból lőtték volna ki, és mindezek mellett szívderítő bömbölés festi alá a száguldást. Bár egy húszperces menet kevés volt a motor kiismeréséhez a Hungaroringen, annyi egyértelműen kiderült, hogy a váltót kis túlzással el is lehet felejteni: a ZX-10R szinte az összes fordulatszám-tartományban meggyőzően tol, a kigyorsításokat meg nem árt a megszokottnál egyel feljebb kezdeni, vagy nagyon finom mozdulatokkal adagolni a gázt, mert hiába a tapadós és bemelegedett pályagumi, könnyen pórul járhatunk. A futómű és a fékek méltó párjai a bivalyerős blokknak, nagyon sokat segítenek, hogy a pilóta a tudása legjavát hozza ki a motorból, amelynek maximumát csak nagyon kevés profi motoros tudja elérni. A térdremegés egyébként azután is megmaradt, hogy leszálltam a motorról, ez részben annak is köszönhető, hogy a motoron meglehetősen kihegyezett az üléshelyzet; ez a pályára ideális volt, ám kérdés, hogy közúton mennyire megszokható. Ennek és az elképesztő teljesítmény fényében a ZX-10R csak azoknak ajánlható nyugodt szívvel, akik motorozásuk nagy részét egy zárt versenypályán tervezik, és nem idén szerezték meg az A kategóriás jogosítványukat.
Harc a lendületért
Az ezres fenevad után következett a fő attrakció, a vadonatúj hatszázas ZX-6R, amely fizimiskájában nagyban hajaz a nagyobb márkatársára, ám egy teljesen más versenyzési hozzáállást képvisel. Ha azt írtam, hogy az ezresen kompakt az üléspozíció, akkor a hatszázason egyenesen ijesztő, ahogy eltűnik alattunk a motor és olyan érzésünk lehet, mintha csak egy 250-es kétütemű gépre csücsültünk volna fel. Csak erősíti ezt az érzést, hogy a fordulatszámmérő skálázása 16 felett kezd piros lenni, ami egyben azt is jelzi, hogy itt bizony nagyon meg kell kergetni a motort a csúcsteljesítményért.
A a hatszázas Ninja végre hagyományos kiosztású és elrendezésű kapott, így sokkal könnyebb leolvasni a fordulatszámot, ráadásul a kijelzők közé egy fokozatvisszajelző is került, kár, hogy kissé kicsire sikeredett. A hatszázassal szintén húsz percig sikerült ismerkedni, ami ugyancsak kevés volt a motor megismeréséhez, ráadásul át kellett állni egy teljesen új vezetési stílusra, ugyanis az ezres óvatoskodása után a ZX-6R-nek szó szerint ki kellett tekerni a lelkét, de ezt egy percig sem vette zokon. A fordulatszámmérő elképesztő sebességgel éri el a piros tartományt, így igencsak igyekezni kell a sebességváltásokkal, hogy töretlen legyen a lendület, amelynek elvesztésével azonnal ketten-hárman is elénk kerülhetnek. Szerencsére az igényes és sokat megbocsátó futóműnek köszönhetően elég hamar rá lehet kapni a motor karakterére és egyre veszettebbül száguldozni olyan fordulatszám-tartományokban, amely néhány éve még elképzelhetetlen lett volna a négyüteműek világában.
Összességében ez a motor sem ajánlható kezdőknek, de legalább nem kelti azt az érzetet, hogy minden pillanatban földhöz csapja gazdáját egy óvatlanabb gázadásra, ráadásul a versenypályákról származó profi váznak, fékeknek és futóműnek köszönhetően könnyen és gyorsan fejlődhetünk és tanulhatjuk meg a lendületből való motorozást. Akárcsak a nagytestvér, a ZX-6R-t is pályamotorozásra találták ki, ezért ez is csak azoknak lehet ideális választás, akik a köridők lefarigcsálásában látják örömüket. Egy nagyvárosi dugóban araszolgatni vele igazi kínszenvedés lehet, mind a motornak és gazdájának.
A Ninja tesztelési lehetőségek:
Augusztus | 24 | Péntek | Hungaroring | Nyílt Nap |
Szeptember | 13 | Csütörtök | Pannónia Ring | ZX Kupa |
Szeptember | 20 | Csütörtök | Hungaroring | Nyílt Nap |
Október | 13 | Szombat | Hungaroring | Nyílt Nap |
Mind a négy alkalommal egész nap ki lehet próbálni a ZX-6R-t és a ZX-10R-t.
Ezen felül augusztus 24-én este 6-tól 8-ig Kawasaki tulajdonosok ingyenesen használhatják a pályát. A Pannónia Ringen pedig a ZX Kupa 6. fordulóján mérethetik meg magukat.
A tesztelés és az esti pálya motorozás feltétele, hogy valamelyik Kawasaki Márkakereskedésben regisztrálják magukat az önjelölt versenyzők (Név, tel, e-mail, mit szeretne kipróbálni vagy milyen motorja van).
Utolsó kommentek