Nagyot esett tavaly év végén és az első két hónapban a magyarországi motorpiac. Míg Nyugat-Európában egyre több motort adnak el, az itthoni importőrök nem túl derűlátók az idei évet illetően - szerintük sokat segítene, ha kormányzati szinten megszüntetnének néhány visszásságot.
A Budapest Motor Kiállítás méretén is lehetett érezni a piac zsugorodását
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Évek óta csökken az újonnan eladott nagymotorok száma Magyarországon, ám a gazdasági válság padlóra küldte a piacot: 2008 utolsó negyedében 34 százalékkal kevesebb motort adtak el az előző év azonos időszakához képest. Az idei első két hónapot tekintve még ennél is rosszabb a helyzet: átlagosan 60 százalékkal csökkentek az eladások. Persze a szezon csak most kezdődik, a vevők a jó idővel együtt jelennek meg a szalonokban, a legerősebb hónapnak az április, május és a június számít minden évben, így a tényleges visszaesés mértékét csak a nyár vége felé láthatjuk majd. A gazdasági válság és a gyenge forint azonban vélhetően tovább gyorsítja majd a piac zsugorodását, ami eddig 10 százalék körüli volt az elmúlt években, pedig 2004-ben még közel 30 százalékos növekedés volt tapasztalható.
A helyzeten tovább ront, hogy motorokból nem rendelkeznek nagy raktárkészletekkel a hazai importőrök, így a gyenge hazai fizetőeszköz árnövelő hatását rögtön érezni lehet. "Mivel a Yamaha magyarországi képviselete nem rendelkezik hazai készlettel, így mind a jen, mind az euró/forint árfolyamváltozás hatása azonnal megjelenik az árainkban, de ezen hatás alól a konkurens márkák is csak ideig-óráig vonhatják ki magukat. A fentiek miatt nem készülünk árcsökkentő akciókra az elfekvő készletek erejéig, valójában az árfolyamváltozást követő áremelések várhatók, ezért az ügyfeleknek nem érdemes kivárni, nem lesz mínusz harmincszázalékos kedvezmény, az biztos" - árulta el megkeresésünkre Ihász János, a Yamaha Motor Hungária kereskedelmi és marketingigazgatója, aki szerint az eladások felpörgetésében egy korábban érkező, meleg tavasz segítene leginkább. A nagy visszaesésre az is magyarázat, hogy nálunk még jellemzően luxuscikknek számít a nagymotor, ezért a családi költségvetés megnyírbálásánál az elsők között eshet ki.
A méret a lényeg Akárcsak 2007-ben, tavaly is a Yamaha FZ6-os modelljéből fogyott a legtöbb (273 db) a nagymotorok közül. Érdekes módon a második helyre a Suzuki 1800 köbcentis choppere, a (vagy más néven az M1800R Intruder) jött fel (240 db), míg a dobogó harmadik fokán ugyancsak egy Suzuki áll, de már egy teljesen más kategóriát képviselve: a GSX-R 600 nevű sportmotorból 176 darabot adtak el. Megugrottak a Yamaha Midnight Star eladásai (+113%), de szépen teljesített a Honda CBF 1000 (+80%) és a Yamaha XT660 is (+43%). Az első húsz modell listáját nézve jól látszanak a hazai piac sajátosságai: csak az utolsó helyre fért be egy 125-ös kismotor (Yamaha YBR 125), ezer köbcentis vagy annál nagyobb motorból viszont hét is akad, a lista második helyén is egy óriáscirkáló tanyázik, de az is érdekes tény, hogy a még profik által is nehezen kimotorozható ezres GSX-R az összeladások hetedik helyén van. Nyugat-Európában lényegesen több 125 és 250 köbcentis motor (zömmel nagyrobogó) talál gazdára, ennek oka, hogy sok helyen nem kell külön motoros jogosítvány a 125-ös kategóriához. Nálunk még jellemzően sokadik közlekedési eszközként, kifejezetten élvezeti cikként vesznek motorkerékpárt, nem pedig praktikus okok (környezetbarát, olcsó fenntarthatóság, gyorsaság) miatt. És ha már motor, a legtöbb magyar vásárló a lehetőségeihez mérten (vagy azon felül is) igyekszik a lehető legnagyobbat megvenni. Tavaly a Yamaha hatszázas Fazere volt a legnépszerűbb nagymotor Magyarországon |
Az importőrök nem látják túl fényesen a jövőt, a gyenge forint és a hitelek megdrágulása miatt ugyanis még nehezebb előre tervezni. "Amint látjuk majd a tendenciákat, reagálni fogunk rájuk. Például ha azt tapasztaljuk, hogy a hitelektől való félelem uralja majd a piacot, akkor arra próbálunk majd válaszul valamit kitalálni, ha pedig másfajta visszajelzés érkezik, akkor annak megfelelően lépünk. Nagy pörgés viszont nem lesz, az már most látszik" - mondta Jakab Attila, a Magyar Suzuki Rt. motorkerékpár-értékesítéssel foglalkozó munkatársa, aki szerint érdekes tendencia, hogy a válsággal a nyugati országokban egyre több motort adnak el, mivel ezt (az autónál) olcsóbb közlekedési módot választják.
Erősödő olaszok, hanyatló távol-keleti márkák
A továbbra is a Suzuki áll az élen 2461 eladott motorral, ami ugyan tízszázalékos csökkenés 2007-hez képest, ám a zsugorodó piacon, így is sikerült megtartani a pozíciójukat. A második és a harmadik helyen szintén nem történt változás, a Honda stabilan tartja második pozícióját 1713 motorral, utána a Yamaha következik 1348 darabbal. Az ötven köbcenti feletti kategóriát nézve nagyot zuhantak a távol-keleti márkák eladásai, a Keeway 49 százalékot, a Hyosung 77 százalékot, míg a Kymco 71 százalékot csökkent, de például az osztrák KTM értékesítési darabszáma is 34 százalékkal esett.
Érdekes módon az olasz márkák javítani tudtak, az ötödik legtöbb motort eladó Aprilia 5,5 százalékos növekedést ért el, a Ducati 41,5 százalékot javított, míg a Gilera 71,6 százalékkal tornázta fel eladásait. "A Piaggio-Gilera-Vespa robogókkal azon ritka márkák közé tartoztunk 2008-ban, amelyek növelni tudták az eladásaikat a csökkenő piacon, így a részesedésünk is növekedni tudott. A motorpiacban még nagyon sok lehetőség van, de úgy érezzük, ezeket már csak a konkurens márkák összefogásával tudnánk megvalósítani, és ez talán a következő években sikerülni is fog" - véli Lakatos Gábor, a Motor Italia Kft. ügyvezető igazgatója, aki nem titkolta csalódottságát, hogy elmaradt a robogók január elsejétől tervezett regisztrációja. "Nagy reményekkel vártuk az ötven köbcentis robogók rendszámozását, sajnos hiába, maradtak a balkáni állapotok. A 125 köbcentis piac évek óta jelentősen szűkül, ami egyértelműen az irreálisan magas regisztrációs adó bevezetésének köszönhető. Jó lenne, ha a nyugat-európai vásárlást ösztönző programok Magyarországon is beindulhatnának, mert ezek kis ráfordítást igényelnek ugyan, de a megnövekvő eladások jelentős többletbevételhez jutatnák a költségvetést".
Lenne min változtatni
Az általunk megkérdezett importőrök szinte kivétel nélkül negatívumként említették az ötven köbcentis motorok rendszámozásának elhalasztását, de ezen kívül több egybehangzó kifogás is volt. Ilyen például, hogy a quadok többsége még mindig nem kaphat rendszámot Magyarországon a differenciálmű hiánya miatt, így hivatalosan közúton (még földúton sem) használhatók. Ugyancsak többen is említették, hogy sokat segíthetne, ha támogatást kapna a robogózás, ami nem pénzbeni támogatást, hanem könnyítéseket jelentene. "Azért lobbizunk, hogy B kategóriás jogosítvánnyal is lehessen 125 köbcentis motort vezetni. Ez európai uniós ajánlás, ahol bevezették, ott megugrottak az ebbe a kategóriába tartozó robogók értékesítései. Ezek a négyütemű robogók kevesebbet fogyasztanak 50-es kétütemű társaiknál, így a környezetet is kevésbé szennyezik" - mondta a yamahás Ihász János.
Vevőjelöltből nem volt hiány a tavaszi motorkiállításon, többségük azonban kivár
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Az importőrök által említett problémákkal megkerestük a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztériumot is, ahonnan nem túl bíztató válaszokat kaptunk. Az ötven köbcentis robogók beígért rendszámozása, úgy tűnik, beláthatatlan ideig csúszik, mivel "e járműkörben nincs kellő indoka a forgalomba helyezési kötelezettség előírásának". A B kategóriás jogosítvány 125 köbcentis motorra alkalmazása kapcsán idén egy "felülvizsgálatot" terveznek, konkrétum még a láthatáron sincs, akárcsak a quadok rendszámkötelezettsége kapcsán - jelenleg még csak a "szakmai egyeztetés" fázisánál tart a dolog.
Annyi előrelépés azért történt a quadok terén, hogy hamarosan legalább az ötven köbcentis kategória helyzete rendeződik, ugyanis áprilistól kezdődően hatósági engedéllyel és jelzéssel - speciális rendszámmal - látnak el minden négykerekű segédmotoros kerékpárt, és július elsejétől már csak ilyenek közlekedhetnek az utakon. Mindez várhatóan közel 30 ezer forintjába kerül az üzembentartónak - a részletes szabályokat az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium honlapján olvasható rendelettervezet tartalmazza.
A rendelettervezet szerint a hatósági engedélyt és jelzést április elsejétől kérhetik az üzembentartók. Ehhez igazolniuk kell, hogy a járművön van kötelező felelősségbiztosítás, megfizették a regisztrációs adót, és van a járműnek a műszaki vizsgán kiállított műszaki adatlapja. Csatolni kell a tulajdont igazoló okiratot (például adásvételi szerződést), továbbá azt, hogy befizették a rendszámtábla igazgatási szolgáltatási díját. A rendelet szerint törzskönyvet és eredetiségvizsgálatot nem kell készíttetni, viszont ez utóbbi kötelező a következő eladáskor.
Egyeztetés alatt A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium kommunikációs osztályától az alábbi válaszokat kaptuk: Uniós ajánlás, hogy B kategóriás jogosítvánnyal is lehet 125 köbcentis motort vezetni. Több nyugat-európai országban ez bevett gyakorlat, számos előnnyel jár, nálunk terveznek-e hasonló intézkedést? A quadok többségét a mai napig nem lehet forgalomba helyezni, mivel az NKH a differenciálmű hiánya miatt nem ad nekik vizsgát, így közúton (még földúton sem) nem közlekedhetnek. Ezt a problémát hogyan kívánják megoldani? |
Az autópiacon is óriási a visszaesés
A hazai autókereskedők is súlyosan érzik a gazdasági helyzetet: az év első két hónapjában 48,96 százalékkal - összesen 12 595 járművel - 13 131 darabra esett vissza az új autók értékesítésének száma. A legnépszerűbb márka februárban az Opel volt, amely 23 százalékos visszaesés után - 1246 eladott autójával - a magyar piac 17,39 százalékát uralta. A válság legnagyobb magyarországi vesztesének a februárban 69 százalékos visszaesést produkáló Suzuki mondható, amelyet a 65 százalékkal csökkenő Skoda-eladások és a 60 százalékkal kevesebb járművet értékesítő Peugeot követ. A használt autók terén sem sokkal jobb a helyzet, az elmúlt hónapokban harmadával estek vissza az eladások, de a hitelre vett járműveknél már 70-80 százalékos volt a zuhanás.
Utolsó kommentek