Nagyot esett tavaly év végén és az első két hónapban a magyarországi motorpiac. Míg Nyugat-Európában egyre több motort adnak el, az itthoni importőrök nem túl derűlátók az idei évet illetően - szerintük sokat segítene, ha kormányzati szinten megszüntetnének néhány visszásságot.



Forrás: [origo]

A Budapest Motor Kiállítás méretén is lehetett érezni a piac zsugorodását
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Évek óta csökken az újonnan eladott nagymotorok száma Magyarországon, ám a gazdasági válság padlóra küldte a piacot: 2008 utolsó negyedében 34 százalékkal kevesebb motort adtak el az előző év azonos időszakához képest. Az idei első két hónapot tekintve még ennél is rosszabb a helyzet: átlagosan 60 százalékkal csökkentek az eladások. Persze a szezon csak most kezdődik, a vevők a jó idővel együtt jelennek meg a szalonokban, a legerősebb hónapnak az április, május és a június számít minden évben, így a tényleges visszaesés mértékét csak a nyár vége felé láthatjuk majd. A gazdasági válság és a gyenge forint azonban vélhetően tovább gyorsítja majd a piac zsugorodását, ami eddig 10 százalék körüli volt az elmúlt években, pedig 2004-ben még közel 30 százalékos növekedés volt tapasztalható.

A helyzeten tovább ront, hogy motorokból nem rendelkeznek nagy raktárkészletekkel a hazai importőrök, így a gyenge hazai fizetőeszköz árnövelő hatását rögtön érezni lehet. "Mivel a Yamaha magyarországi képviselete nem rendelkezik hazai készlettel, így mind a jen, mind az euró/forint árfolyamváltozás hatása azonnal megjelenik az árainkban, de ezen hatás alól a konkurens márkák is csak ideig-óráig vonhatják ki magukat. A fentiek miatt nem készülünk árcsökkentő akciókra az elfekvő készletek erejéig, valójában az árfolyamváltozást követő áremelések várhatók, ezért az ügyfeleknek nem érdemes kivárni, nem lesz mínusz harmincszázalékos kedvezmény, az biztos" - árulta el megkeresésünkre Ihász János, a Yamaha Motor Hungária kereskedelmi és marketingigazgatója, aki szerint az eladások felpörgetésében egy korábban érkező, meleg tavasz segítene leginkább. A nagy visszaesésre az is magyarázat, hogy nálunk még jellemzően luxuscikknek számít a nagymotor, ezért a családi költségvetés megnyírbálásánál az elsők között eshet ki.

A méret a lényeg

Akárcsak 2007-ben, tavaly is a Yamaha FZ6-os modelljéből fogyott a legtöbb (273 db) a nagymotorok közül. Érdekes módon a második helyre a Suzuki 1800 köbcentis choppere, a (vagy más néven az M1800R Intruder) jött fel (240 db), míg a dobogó harmadik fokán ugyancsak egy Suzuki áll, de már egy teljesen más kategóriát képviselve: a GSX-R 600 nevű sportmotorból 176 darabot adtak el. Megugrottak a Yamaha Midnight Star eladásai (+113%), de szépen teljesített a Honda CBF 1000 (+80%) és a Yamaha XT660 is (+43%).

Az első húsz modell listáját nézve jól látszanak a hazai piac sajátosságai: csak az utolsó helyre fért be egy 125-ös kismotor (Yamaha YBR 125), ezer köbcentis vagy annál nagyobb motorból viszont hét is akad, a lista második helyén is egy óriáscirkáló tanyázik, de az is érdekes tény, hogy a még profik által is nehezen kimotorozható ezres GSX-R az összeladások hetedik helyén van. Nyugat-Európában lényegesen több 125 és 250 köbcentis motor (zömmel nagyrobogó) talál gazdára, ennek oka, hogy sok helyen nem kell külön motoros jogosítvány a 125-ös kategóriához. Nálunk még jellemzően sokadik közlekedési eszközként, kifejezetten élvezeti cikként vesznek motorkerékpárt, nem pedig praktikus okok (környezetbarát, olcsó fenntarthatóság, gyorsaság) miatt. És ha már motor, a legtöbb magyar vásárló a lehetőségeihez mérten (vagy azon felül is) igyekszik a lehető legnagyobbat megvenni.

Forrás: DATAHOUSE Kft./Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások

Tavaly a Yamaha hatszázas Fazere volt a legnépszerűbb nagymotor Magyarországon
(Kattintson a képre az első húsz motor listájáért!)



Az importőrök nem látják túl fényesen a jövőt, a gyenge forint és a hitelek megdrágulása miatt ugyanis még nehezebb előre tervezni. "Amint látjuk majd a tendenciákat, reagálni fogunk rájuk. Például ha azt tapasztaljuk, hogy a hitelektől való félelem uralja majd a piacot, akkor arra próbálunk majd válaszul valamit kitalálni, ha pedig másfajta visszajelzés érkezik, akkor annak megfelelően lépünk. Nagy pörgés viszont nem lesz, az már most látszik" - mondta Jakab Attila, a Magyar Suzuki Rt. motorkerékpár-értékesítéssel foglalkozó munkatársa, aki szerint érdekes tendencia, hogy a válsággal a nyugati országokban egyre több motort adnak el, mivel ezt (az autónál) olcsóbb közlekedési módot választják.


Erősödő olaszok, hanyatló távol-keleti márkák

A továbbra is a Suzuki áll az élen 2461 eladott motorral, ami ugyan tízszázalékos csökkenés 2007-hez képest, ám a zsugorodó piacon, így is sikerült megtartani a pozíciójukat. A második és a harmadik helyen szintén nem történt változás, a Honda stabilan tartja második pozícióját 1713 motorral, utána a Yamaha következik 1348 darabbal. Az ötven köbcenti feletti kategóriát nézve nagyot zuhantak a távol-keleti márkák eladásai, a Keeway 49 százalékot, a Hyosung 77 százalékot, míg a Kymco 71 százalékot csökkent, de például az osztrák KTM értékesítési darabszáma is 34 százalékkal esett.

Forrás: DATAHOUSE Kft./Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások


Érdekes módon az olasz márkák javítani tudtak, az ötödik legtöbb motort eladó Aprilia 5,5 százalékos növekedést ért el, a Ducati 41,5 százalékot javított, míg a Gilera 71,6 százalékkal tornázta fel eladásait. "A Piaggio-Gilera-Vespa robogókkal azon ritka márkák közé tartoztunk 2008-ban, amelyek növelni tudták az eladásaikat a csökkenő piacon, így a részesedésünk is növekedni tudott. A motorpiacban még nagyon sok lehetőség van, de úgy érezzük, ezeket már csak a konkurens márkák összefogásával tudnánk megvalósítani, és ez talán a következő években sikerülni is fog" - véli Lakatos Gábor, a Motor Italia Kft. ügyvezető igazgatója, aki nem titkolta csalódottságát, hogy elmaradt a robogók január elsejétől tervezett regisztrációja. "Nagy reményekkel vártuk az ötven köbcentis robogók rendszámozását, sajnos hiába, maradtak a balkáni állapotok. A 125 köbcentis piac évek óta jelentősen szűkül, ami egyértelműen az irreálisan magas regisztrációs adó bevezetésének köszönhető. Jó lenne, ha a nyugat-európai vásárlást ösztönző programok Magyarországon is beindulhatnának, mert ezek kis ráfordítást igényelnek ugyan, de a megnövekvő eladások jelentős többletbevételhez jutatnák a költségvetést".


Lenne min változtatni

Az általunk megkérdezett importőrök szinte kivétel nélkül negatívumként említették az ötven köbcentis motorok rendszámozásának elhalasztását, de ezen kívül több egybehangzó kifogás is volt. Ilyen például, hogy a quadok többsége még mindig nem kaphat rendszámot Magyarországon a differenciálmű hiánya miatt, így hivatalosan közúton (még földúton sem) használhatók. Ugyancsak többen is említették, hogy sokat segíthetne, ha támogatást kapna a robogózás, ami nem pénzbeni támogatást, hanem könnyítéseket jelentene. "Azért lobbizunk, hogy B kategóriás jogosítvánnyal is lehessen 125 köbcentis motort vezetni. Ez európai uniós ajánlás, ahol bevezették, ott megugrottak az ebbe a kategóriába tartozó robogók értékesítései. Ezek a négyütemű robogók kevesebbet fogyasztanak 50-es kétütemű társaiknál, így a környezetet is kevésbé szennyezik" - mondta a yamahás Ihász János.

Forrás: [origo]

Vevőjelöltből nem volt hiány a tavaszi motorkiállításon, többségük azonban kivár
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Az importőrök által említett problémákkal megkerestük a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztériumot is, ahonnan nem túl bíztató válaszokat kaptunk. Az ötven köbcentis robogók beígért rendszámozása, úgy tűnik, beláthatatlan ideig csúszik, mivel "e járműkörben nincs kellő indoka a forgalomba helyezési kötelezettség előírásának". A B kategóriás jogosítvány 125 köbcentis motorra alkalmazása kapcsán idén egy "felülvizsgálatot" terveznek, konkrétum még a láthatáron sincs, akárcsak a quadok rendszámkötelezettsége kapcsán - jelenleg még csak a "szakmai egyeztetés" fázisánál tart a dolog.

Annyi előrelépés azért történt a quadok terén, hogy hamarosan legalább az ötven köbcentis kategória helyzete rendeződik, ugyanis áprilistól kezdődően hatósági engedéllyel és jelzéssel - speciális rendszámmal - látnak el minden négykerekű segédmotoros kerékpárt, és július elsejétől már csak ilyenek közlekedhetnek az utakon. Mindez várhatóan közel 30 ezer forintjába kerül az üzembentartónak - a részletes szabályokat az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium honlapján olvasható rendelettervezet tartalmazza.

A rendelettervezet szerint a hatósági engedélyt és jelzést április elsejétől kérhetik az üzembentartók. Ehhez igazolniuk kell, hogy a járművön van kötelező felelősségbiztosítás, megfizették a regisztrációs adót, és van a járműnek a műszaki vizsgán kiállított műszaki adatlapja. Csatolni kell a tulajdont igazoló okiratot (például adásvételi szerződést), továbbá azt, hogy befizették a rendszámtábla igazgatási szolgáltatási díját. A rendelet szerint törzskönyvet és eredetiségvizsgálatot nem kell készíttetni, viszont ez utóbbi kötelező a következő eladáskor.

Egyeztetés alatt

A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium kommunikációs osztályától az alábbi válaszokat kaptuk:


Miért halasztották el az év elejére tervezett ötven köbcentis motorok regisztrációját és mikorra várható az intézkedés bevezetése?

"A jelenlegi gazdasági helyzetre való tekintettel, illetve figyelembe véve, hogy a két- és háromkerekű segédmotoros kerékpárok üzembentartói számára a nyilvántartásba vételhez, hatósági engedéllyel és jelzéssel való ellátáshoz szükséges hatósági eljárások oly mértékű költség és időráfordítást igényelnek, amely nem áll arányban az intézkedéstől várt pozitív hatással, e járműkörben nincs kellő indoka a forgalomba helyezési kötelezettség előírásának. Ezért 2009. január elsejével továbbra sem kell rendszámmal ellátni ezen járműveket."


Uniós ajánlás, hogy B kategóriás jogosítvánnyal is lehet 125 köbcentis motort vezetni. Több nyugat-európai országban ez bevett gyakorlat, számos előnnyel jár, nálunk terveznek-e hasonló intézkedést?

"A B járműkategóriában érvényes vezetői engedéllyel vezethető járművek körének kiterjesztésére a vezetői engedélyekről szóló 2006/126/EK irányelv a tagállamoknak lehetőséget biztosít a saját területükön. Hazánk ezt a lehetőséget jelenleg nem alkalmazza. A B járműkategóriában érvényes vezetői engedélyhez kapcsolódó vezetési jogosultság kiterjesztése alapvetően a 35/2000.(XI.35) BM rendelet és hozzá kapcsolódóan a 24/2005. (VI.2.) GKM rendelet módosítását igényli. A KHEM 2009. évben tervezi a 24/2005. (VI.2.) GKM rendelet teljes körű felülvizsgálatát."


A quadok többségét a mai napig nem lehet forgalomba helyezni, mivel az NKH a differenciálmű hiánya miatt nem ad nekik vizsgát, így közúton (még földúton sem) nem közlekedhetnek. Ezt a problémát hogyan kívánják megoldani?

"Ennek a kérdésnek a szakmai egyeztetése jelenleg még folyamatban van."



Az autópiacon is óriási a visszaesés

A hazai autókereskedők is súlyosan érzik a gazdasági helyzetet: az év első két hónapjában 48,96 százalékkal - összesen 12 595 járművel - 13 131 darabra esett vissza az új autók értékesítésének száma. A legnépszerűbb márka februárban az Opel volt, amely 23 százalékos visszaesés után - 1246 eladott autójával - a magyar piac 17,39 százalékát uralta. A válság legnagyobb magyarországi vesztesének a februárban 69 százalékos visszaesést produkáló Suzuki mondható, amelyet a 65 százalékkal csökkenő Skoda-eladások és a 60 százalékkal kevesebb járművet értékesítő Peugeot követ. A használt autók terén sem sokkal jobb a helyzet, az elmúlt hónapokban harmadával estek vissza az eladások, de a hitelre vett járműveknél már 70-80 százalékos volt a zuhanás.