Hirtelen támadt stresszhelyzetben a legtöbb vezető - függetlenül attól, hogy autóban vagy motoron ül - ösztönösen a fékre tapos vagy markol, csak amíg az autók többsége csikorgó gumikkal megáll, addig a motorosoknak jó esélyük van arra, hogy kirepül alóluk a paripa és háton pörögve fejezik be a manővert. Mindez a múlté - csak arra kell figyelni, milyen motort veszünk.
Sportmotorhoz eddig nem létezett blokkolásgátló
A Honda-kínálat két legizgalmasabb darabja: CBR 1000 és 600 RR
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Amíg a személyautóknál már teljesen természetes, hogy alapfelszereltségként jár hozzájuk a blokkolásgátló, addig a motoroknál csak az utóbbi években kezdett el szélesebb körben elterjedni az ABS. Ezen a téren a japán márkák dominanciája vitathatatlan, a legnagyobbak (Suzuki, Yamaha, Honda) már a legtöbb modelljéhez kínál valamilyen fejlett fékrendszert, míg az európaiak közül a BMW-t lehet kiemelni a fejlesztések terén. Ez idáig rendben is volna, ám a blokkolásgátlót eddig csak túramotorokhoz és robogókhoz lehetett rendelni, sportmotorokra eddig nem kínált senki ABS-t.
Ennek több oka is van: a sportmotoroknak - a jobb fordulékonyság érdekében - rövid a tengelytávjuk és viszonylag magasan van a súlypontjuk, így fékezésnél sok olyan probléma lép fel, ami egy hatalmas túramotor esetében nem, például az, hogy a hátsó kerék igen könnyen a levegőbe emelkedik. További gond, hogy az eddig elterjedt mechanikus blokkolásgátlók viszonylag nehezek és egy sereg további alkatrész beépítésével járnak, egy fejlett sportmotornál pedig minden gramm számít. Ennek fényében különösen értékelendő a Honda igyekezete, hogy nekivágott a látszólag lehetetlen feladatnak: építeni egy olyan blokkolásgátlót, amely könnyű, működése észrevétlen, stabilan tartja a motort fékezés közben még extrém körülmények között is. És ami a legfontosabb feltétel: rövidebb úton álljon meg vele a motor, mint egy hagyományos fékrendszerrel.
Nem kimondottan szép motor az ezres CBR, de nagyon jól áll neki a Repsol-fényezés
Egy szupersportmotornál a fékezés különösen kényes téma, hiszen a leendő tulaj minden bizonnyal kilátogat majd egy versenypályára, ahol az a cél, hogy a legrövidebb idő alatt körbeérjen. Ehhez elvileg a csúszáshatáron kell motorozni, ám egy ijedős ABS kattogva pörgeti tovább a kereket, így értékes métereket lehet veszíteni. Ehhez persze nagyon jól kell tudni motorozni, egy átlagos képességű és rutinnal bíró motoros nem biztos, hogy rövidebb idő alatt megáll egy hagyományos fékrendszerrel, mint egy ABS-essel, ráadásul még az is benne van a pakliban, hogy eldobja a motort nagy igyekezetében.
Motoron a fékezés különösen kényes téma, hiszen a fékkar hirtelen vagy túl erős meghúzásával hamar blokkolhatjuk az első kereket, ami az esetek többségében eséshez vezet. Az [origo] motorsuli külön fejezetet szentelt a helyes fékezési technikáknak Szabó Attila segítségével, aki a Hungaroringen oktatja a motorosokat. A videóért . |
Aki idáig eljutott az olvasással, nagyjából már sejtheti, miért nem létezett eddig sportmotorokra blokkolásgátló, ráadásul a korábban felsorolt fizikai akadályon túl még ott van a sportmotorokra kihegyezett vevőkör feltételezhető fanyalgása is: "alattam ne kattogjon semmilyen blokkolásgátló, én úgyis olyan ügyes vagyok, hogy gyorsabban körbeérek a pályán mindenféle ABS segítsége nélkül". Tegyük fel, hogy igaza van az illetőnek, aki egy született őstehetség, és csak a puszta véletlen folytán nézi ő a tévében Talmácsi Gábort motorozni és nem fordítva. De mi történik akkor, ha a pályáról hazafelé egy alattomos sárfelhordáson kell hirtelen fékeznie? Rutin és tudás ide vagy oda, ilyenkor bizony az esetek többségében kicsúszik a megfékezett első kerék a motor alól, és hősünk valamelyik testrészén csúszva veszti el a mozgási energiát - már ha éppen egy lámpavas vagy szalagkorlát nincs az útjában. A fenti szituáció idén tavasztól megúszható, csak nem mindegy, hogy milyen motort veszünk. A következő oldalon minden kiderül.
Utolsó kommentek