Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Villányban még nem halt ki a Babetta-kultusz

A fél országot átszeltem a hosszúra nyúlt húsvéti hétvége alatt és előtte azt gondoltam Babetta-felhőkön vágok majd át, de sajnos - reprezentatívnak egyáltalán nem mondható - felmérésem elkeserítő eredményt hozott. Szerencsére Villány megmentette a helyzetet, bor és Babetta-fronton egyaránt.



Néhány tucat mangalica, rackajuh, kevertvérű igásló, szamár és megszámlálhatatlan tenyészgalamb társaságában sikerült átvészelni a húsvéti ünnepeket Villány egy eldugott szegletében, amelyet langyos takaróként borított be a trágyaszag. Kipufogógázoktól elgyötört testemnek végtelen mennyiségű borral segítettem a mielőbbi akklimatizálódásban, mialatt hivatástudattól fűtve kerestem Babettára utaló nyomokat - sajnos napokig eredménytelenül. Már-már feladtam a reményt, amikor Villány egyik frekventált kereszteződésben ismerős zakatolásra kaptam fel a fejem.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]Fotó: Nógrádi Attila [origo]Fotó: Nógrádi Attila [origo]

A képeken látható úr akár a mozgó szobra is lehetne a "Babetta életérzésnek", tökéletesen látszik a ló és lovasa közötti összhang. A sokat látott hatalmas kék bukósisak finoman reflektál a motor állapotára, ami egy meglehetősen megviselt sárga 207-es modell elmaradhatatlan kosárral a hátulján. A lefotózott bácsi nem mellesleg igazi virtuóz módon bánt a motorral, amit bizonyít, hogy fél kézzel is magabiztosan elnavigálta a Babettát, mialatt a másikban egy seprűt szorongatott.

Véleményeket, saját Babettás élményeket, fotókat, sztorikat, videókat erre a címre várjuk.


0 Tovább

Túl az első szervizen

A körülötte terjengő benzinszag jelezte, valami nincs rendben. Hiába költött rá Gyula bácsi, az előző tulajdonos 17 ezer forintot, az egyéves garázsfogság megtette nem éppen jótékony hatását: Babettánk csak kerékpár-üzemmódban működött. Biciklinek viszont túl nehéz, nem engedik fel a fogaskerekűre, meg hát szorult belénk valamennyi büszkeség - mégiscsak ciki, ha tekerés közben lengén öltözött biciklis lányok visszamosolyognak előzés után.

Babettánk tehát platóra, majd szerelőhöz került. Úristen, mi ez? - kérdezte a Mester, amikor betoltuk a kapun, de azért készségesen állt neki a munkának. Abban bíztunk, hogy kitisztítja a karburátort, és tökéletes kondícióban kapjuk vissza kedvenc kétkerekűnket, azt viszont nem is reméltük, hogy szoros összefüggésekre derül fény mopedünk és a luxusautók, valamint a hajdan volt csehszlovák és a jelenlegi tajvani és indiai alkatrészipar között. Az pedig csak rémálmainkban szerepelt, hogy gyakorlatilag megtöltik majd a narancssárga kosarat a kicserélt darabok.

Nem volt ez egy rossz motor - tört elő az őszinte vallomás az unalmas japán robogókat javító szakemberből, amikor dolga végeztével visszamentünk hozzá.

Egyre biztosabbak vagyunk benne, jó döntés volt Babettát venni. Még nem is használtuk, máris mennyi meglepetést okozott.

 

Véleményeket, ötleteket, Babettás élményeket, fotókat, sztorikat és videókat erre a címre várjuk.



0 Tovább

Tuskó, az ős

Mondhatnánk, hogy a Babetta-blog előkészítéseként közöltünk tavaly márciusban cikket a Jawa 550 Pionyrról, de azért ez nem fedi teljesen a valóságot. A lényeg persze nem ez, hanem hogy a Veterán Autó és Motor magazinnal élő és gyümölcsöző együttműködésnek köszönhetően van egy remek anyagunk Parezről, a több mint félszáz éves csehszlovák kismotorról, amelyet joggal tekinthetünk kedvenc Babettánk közvetlen felmenőjének.

Ha feltételezzük, hogy új olvasók tömegeit érjük el a Babetta-bloggal, nyilvánvaló, hogy sokan közülük lemaradtak a Tuskót méltató írásról, amelyet azonnal pótolni lehet a képre kattintva.


A Pionyr maximálissebesség-értékére pillantva pedig az eddigieknél is világosabban látszik: van még mit fejlesztenünk a mi kis Babettánkon.

Véleményeket, ötleteket, Babettás élményeket, fotókat, sztorikat és videókat erre a címre várjuk.



0 Tovább

Biztos bukta ellen - Honda-blokkolásgátló sportmotorra

Hirtelen támadt stresszhelyzetben a legtöbb vezető - függetlenül attól, hogy autóban vagy motoron ül - ösztönösen a fékre tapos vagy markol, csak amíg az autók többsége csikorgó gumikkal megáll, addig a motorosoknak jó esélyük van arra, hogy kirepül alóluk a paripa és háton pörögve fejezik be a manővert. Mindez a múlté - csak arra kell figyelni, milyen motort veszünk.



Sportmotorhoz eddig nem létezett blokkolásgátló

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

A Honda-kínálat két legizgalmasabb darabja: CBR 1000 és 600 RR
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Amíg a személyautóknál már teljesen természetes, hogy alapfelszereltségként jár hozzájuk a blokkolásgátló, addig a motoroknál csak az utóbbi években kezdett el szélesebb körben elterjedni az ABS. Ezen a téren a japán márkák dominanciája vitathatatlan, a legnagyobbak (Suzuki, Yamaha, Honda) már a legtöbb modelljéhez kínál valamilyen fejlett fékrendszert, míg az európaiak közül a BMW-t lehet kiemelni a fejlesztések terén. Ez idáig rendben is volna, ám a blokkolásgátlót eddig csak túramotorokhoz és robogókhoz lehetett rendelni, sportmotorokra eddig nem kínált senki ABS-t.

Ennek több oka is van: a sportmotoroknak - a jobb fordulékonyság érdekében - rövid a tengelytávjuk és viszonylag magasan van a súlypontjuk, így fékezésnél sok olyan probléma lép fel, ami egy hatalmas túramotor esetében nem, például az, hogy a hátsó kerék igen könnyen a levegőbe emelkedik. További gond, hogy az eddig elterjedt mechanikus blokkolásgátlók viszonylag nehezek és egy sereg további alkatrész beépítésével járnak, egy fejlett sportmotornál pedig minden gramm számít. Ennek fényében különösen értékelendő a Honda igyekezete, hogy nekivágott a látszólag lehetetlen feladatnak: építeni egy olyan blokkolásgátlót, amely könnyű, működése észrevétlen, stabilan tartja a motort fékezés közben még extrém körülmények között is. És ami a legfontosabb feltétel: rövidebb úton álljon meg vele a motor, mint egy hagyományos fékrendszerrel.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

Nem kimondottan szép motor az ezres CBR, de nagyon jól áll neki a Repsol-fényezés


Egy szupersportmotornál a fékezés különösen kényes téma, hiszen a leendő tulaj minden bizonnyal kilátogat majd egy versenypályára, ahol az a cél, hogy a legrövidebb idő alatt körbeérjen. Ehhez elvileg a csúszáshatáron kell motorozni, ám egy ijedős ABS kattogva pörgeti tovább a kereket, így értékes métereket lehet veszíteni. Ehhez persze nagyon jól kell tudni motorozni, egy átlagos képességű és rutinnal bíró motoros nem biztos, hogy rövidebb idő alatt megáll egy hagyományos fékrendszerrel, mint egy ABS-essel, ráadásul még az is benne van a pakliban, hogy eldobja a motort nagy igyekezetében.

Motoron a fékezés különösen kényes téma, hiszen a fékkar hirtelen vagy túl erős meghúzásával hamar blokkolhatjuk az első kereket, ami az esetek többségében eséshez vezet. Az [origo] motorsuli külön fejezetet szentelt a helyes fékezési technikáknak Szabó Attila segítségével, aki a Hungaroringen oktatja a motorosokat. A videóért .



Aki idáig eljutott az olvasással, nagyjából már sejtheti, miért nem létezett eddig sportmotorokra blokkolásgátló, ráadásul a korábban felsorolt fizikai akadályon túl még ott van a sportmotorokra kihegyezett vevőkör feltételezhető fanyalgása is: "alattam ne kattogjon semmilyen blokkolásgátló, én úgyis olyan ügyes vagyok, hogy gyorsabban körbeérek a pályán mindenféle ABS segítsége nélkül". Tegyük fel, hogy igaza van az illetőnek, aki egy született őstehetség, és csak a puszta véletlen folytán nézi ő a tévében Talmácsi Gábort motorozni és nem fordítva. De mi történik akkor, ha a pályáról hazafelé egy alattomos sárfelhordáson kell hirtelen fékeznie? Rutin és tudás ide vagy oda, ilyenkor bizony az esetek többségében kicsúszik a megfékezett első kerék a motor alól, és hősünk valamelyik testrészén csúszva veszti el a mozgási energiát - már ha éppen egy lámpavas vagy szalagkorlát nincs az útjában. A fenti szituáció idén tavasztól megúszható, csak nem mindegy, hogy milyen motort veszünk. A következő oldalon minden kiderül.

0 Tovább

Pofára esni egy Babettával

A net örömteli módon hemzseg a babettás videóktól, ám az alábbi gyöngyszem egy tanmesének is elmehetne, hogy mi sül ki abból, ha néhány tégla, egy aknafedél és egy szemmel láthatóan meggyötört állapotban lévő libafos színű Babetta áll rendelkezésünkre a végtelen mennyiségű szabadidőnk eltöltésére. Így jár mindenki, aki nem tiszteli a Babetta fejlett technikáját és hatalmas erejét. Amúgy az egykerekezési kísérletekért jár az öt pont.

 

 

Véleményeket, ötleteket, Babettás élményeket, fotókat, sztorikat és videókat erre a címre várjuk.




0 Tovább

Menetszél

blogavatar

Minden ami két keréken gurul és nem kell hajtani

Utolsó kommentek