Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

A kétkerekűeket is megritkította a válság - 2010 motoros újdonságai

A gazdasági válság a motorgyáraknak sem tett jót; az eladások csökkenésével párhuzamosan a fejlesztések is jelentősen visszaestek, így a korábbi évektől eltérően 2010-ben jóval kevesebb újdonság közül válogathatunk. Panaszra azért így sem lehet okunk, hiszen jobbnál jobb motorok kerülnek idén is a szalonokba, csak legfeljebb a közeljövőben nem kétévente cserélik le a japán márkák a legújabb sportmotorjukat. Összegyűjtöttük a legfontosabb motoros újdonságokat.



Apriliától a Kawasakiig

Aprilia

Forrás: Aprilia

Olcsóbb, de továbbra is 180 lóerős az RSV4 R változata


Az olasz motorgyár végre bemutatta az RSV4 Factory olcsóbb változatát, így 2010-ben még több motoros számára lesz elérhető V4-es szupersportmotor. A kizárólag fehér vagy fekete színben rendelhető R változat egyszerűbb, Showa márkájú futóművet és olcsóbb felniket kapott, ám ezeken kívül is könnyen megkülönböztethető a Factorytól, mivel a méregdrága szénszálas alkatrészeket műanyagra és alumíniumra cserélték. Szerencsére a motor teljesítménye nem változott, az olcsóbb, R kivitelben is 180 lóerős, a blokk helyzetén azonban nem lehet változtatni a vázon belül, bár ez nyilván nem létkérdés egy átlagmotoros számára. Az RSV4 R ára egyelőre ismeretlen, ám valószínűleg lényegesen olcsóbb lesz, mint az ötmilliós Factory. Az Aprilia háza táján meg kell még említeni a Dorsoduro nevű supermoto igényesebb, Factory változatát, valamint a 2010-es évre finoman felfrissített Mana 850-t, GT 850-t és a 750-es Shivert.

 

BMW

ForrA!s: BMW

Külsőleg alig változott valami az R 1200 RT-n


A bajor motorgyár legnagyobb dobása kétségtelenül a hathengeres Concept 6 volt 2009-ben, ám - mint azt a motor nevéből is kiderül - ez még csak egy kis ízelítő volt, hogy mi is készül BMW-nél, megvenni sajnos még nem lehet 2010-ben. Ami viszont már újdonságként ott csilloghat a szalonokban idén, az a felfrissített R 1200 RT túramotor és a legendás , illetve annak világjáró változata, az Adventure. Aki a külső alapján nem lát különbségeket az eddigi modellekhez képest, nem téved nagyot, hiszen minimális dolgokon változtattak csak: az R 1200 RT-nek például egy kicsit átrajzolták az elejét a kedvezőbb légellenállás miatt, és kikevertek hozzá pár új színt - mint például a képen is látható tetszetős metálszürkés árnyalatot - de alapvetően nem változott egyik motor karaktere sem.

Ami miatt mégis újdonságként kell tekinteni ezekre a modellekre, az az, hogy gyakorlatilag új motorokat kaptak, amely a HP2 Sport nevű modellből lehet ismerős. Mindez a gyakorlatban 110 lóerőt és 120 newtonméteres nyomatékot jelent, ami többek között annak is köszönhető, hogy a szelepeket nem egy, hanem két vezérműtengely mozgatja, így növelni tudták a maximális fordulatszámot. Ahogy azt a BMW-től már megszokhattuk, továbbra is számtalan extrával lehet még praktikusabbá tenni a motorokat, amelyek közül az új Enduro ABS nevű blokkolásgátlót kell kiemelni, mivel ez az útviszonyok függvényében képes változtatni a beállításokon. Szintén fejlesztettek az ESA II nevű elektronikusan állítható futóművön, a kormányról, gombok segítségével változtathatunk a rugózás keménységén.

Forrás: BMW

Meglehetősen radikálisra sikerült a BMW első szupersportmotorja


Igaz, hogy már 2009 közepén bemutatkozott, de mivel csak a motoros szezon végére vált elérhetővé, meg kell említeni a 2010-es újdonságok között a bajorok vadonatúj szupersportmotorját, az S 1000 RR-t is, amely új fejezetett nyitott a márka életében. Bár a BMW korábban még nem készített ennyire radikális sornégyes sportmotort, mégis sikerült rögtön a kategória élére ugrania a műszaki adatok alapján: a feltankoltan is mindössze 204 kilós (szárazon 183 kg) S 1000 RR négyhengeres, 999 köbcentis motorjából 193 lóerőt préseltek ki. A teljesen új fejlesztésű motor megépítésénél állítólag a Forma-1-ben szerzett tapasztalataikat is kamatoztatták, és a lehető legkisebb és legkönnyebb alkatrészekből alkották meg a csupán 59,8 kilogrammos blokkot.



Ducati

Forrás: Ducati

Formailag és technikailag ismét egyedi lett az új Multistrada


Bár az olasz Ducati mérete és forgalma alapján messze elmarad a nagy japán márkáktól, a bemutatott újdonságok számát tekintve mégis az élre ugrott a válságtól megtépázott 2009-es évben. Az új modellek közül az új Multistrada nevű túramotort kell kiemelni elsőként, amely külsejével vélhetően ugyanúgy megosztja majd a motoros társadalmat, mint ahogyan ezt tette 2003-ban bemutatott elődje. Az új Multi legjellegzetesebb formai megoldása a csőrként előreugró endurós sárhányó, ami egyben a motor légbeömlője is. Természetesen az olaszok nem csupán a formában, de a térhálós acélváz alatt lapuló technikában is az egyediségre törekedtek, és olyan finomságokkal szerelték föl a túramotort, mint elektronikusan - négy állásban - állítható motor és futóműkarakterisztika, kulcsnélküli indítás, kipörgésgátló és rádiós guminyomás ellenőrző rendszer. Némileg árnyalja a képet, hogy a fenti technikai arzenál csak a drágább S változathoz jár szériaként. A megfelelő teljesítményről a 1198 szupersportmotor áthangolt blokkja gondoskodik 150 lóerővel és 121 newtonméteres nyomatékkal.

Forrás: Ducati

Végre kisebb és olcsóbb változatban is megjelent a Hypermotard


Szintén vadonatúj modell Hypermotard 796 nevű városi supermoto, amely külsejével megszólalásig hasonlít a már jól ismert 1100-as változatra, ám annál jóval olcsóbban kerül majd a szalonokba. A név némileg csalóka lehet, ugyanis az acélcső vázba egy 803 kéthengeres motort találunk, amelyből 81 lóerőt és 76 newtonmétert hoztak ki az olaszok, ami a 167 kilós száraz súly fényében egyáltalán nem tűnik rossznak. A kis Hypermotard mellett frissítették a már jól ismert 1100-as változatot is, amelynek megjelent egy Evo és egy Evo SP változata. Röviden összefoglalva: a váz és a blokk átdolgozása miatt könnyebbek és erősebbek lettek a motorok, ezentúl az Evo SP lesz a csúcsváltozat, amely igényesebb felnijeivel, fékeivel, futóművével valamint számos szénszálas kiegészítőjével tér el az olcsóbb változattól.

A 2010-es Ducati-újdonságok közé tartozik még számos "apróság" is: ilyen például, hogy finoman frissítettek a 848-as sportmotoron, amely egy új, mattfekete fényezést is kapott. Szintén újdonság a kínálatban, hogy a 1198S-nek kiadtak egy limitált Corse SE nevű változatát, amely vadító versenyfényezéssel és alumínium tankkal fájdítja az erre érzékenyek szívét.

Harley-Davidson

Forrás: Harley-Davidson


Szinte az utolsó csavarig feketére festették az XR1200X-t


A legendás amerikai márka csak "apróságokkal" készült a 2010-es évre, teljesen új modellel nem. Az XR1200X-t, ha másért nem, legalább a színe miatt ki kell emelni a kupacból, ugyanis az egész motor mattfekete színben pompázik a kipufogótól kezdve a felnikig. A speciális színen túl minden paraméterében állítható rugóstagokat is kapott az XR, amely mellett a felfrissített Electra Glide, a Fat Boy és a Dyna Wide Glide jelent még újdonságot a Harley-Davidson kínálatában.

 

Honda

Forrás: Honda

Új mércét állít a túramotorok elé a V4-es, 170 lóerős VFR 1200 F


A világ legnagyobb motorgyárát alaposan megtépázta a válság,  2010-re elmarad a korábbi években megszokott újdonságdömping. Végre előrukkoltak régóta várt VFR 1200 F-fel, amely V4-es motorjával és 170 lóerős teljesítményével új mércét állít a túramotorok elé. A vadonatúj VFR árnyékában szinte fel sem tűnik, hogy a CBR 1000 RR Frireblade is átment egy enyhe ráncfelvarráson, amely során finomítottak a blokk működésén, átrajzolták a kipufogó védőlemezét, és könnyebben leszedhető rendszámtartót raktak a motor fenekére a pályamotorosok kedvéért. Mindezek örömére számos is kevertek a sportmotorhoz, amely - radikális módosítások híján - nem lesz könnyű helyzetben a nyakába szakadt BMW S 1000 RR-rel szemben.

Forrás: Honda

A tartalomhoz illő csomagolást kapott végre a CBF 1000


Örömteli hír, hogy 2010-re a CBF1000 nevű túramotorjukat végre a tartalomhoz illő formába csomagolták, és a korábbi, kissé bambára sikeredett fejidom helyett egy sportmotorszerű idomot tettek a motorra. Természetesen nem csupán a külső változott, áthangolták az immár 106 lóerős sornégyes blokkot, új a váz, a futómű, a műszerfal, és nem elhanyagolható részlet, hogy a blokkolásgátló mostantól a szériafelszereltség része.

 

Kawasaki

Forrás: Kawasaki

Megőrízte az előd stílusát, de jóval vadabb lett az új Z1000


Egy internetes online sajtótájékoztató keretei között mutatta be 2010-es újdonságait a Kawasaki, ami betudható az új idők szelének és a gazdasági válságnak is - így nem kellett több száz újságírót méregdrágán utaztatni, etetni és elszállásolni. A legizgalmasabbnak darabnak az új Z1000 számít, amelynek ezúttal tényleg minden csavarját kicserélték. A motor külseje alapvetően megőrizte az előd stílusát, de annál jóval hegyesebb és agresszívebb lett. A régi acélcső váz helyett egy - sportmotorokéhoz hasonló - alumínium deltavázat kapott, amelyben egy vadonatúj, immár 1043 köbcentis soros négyhengeres motor dolgozik a korábbi 953 köbcentis helyett. A teljesítmény 13 lóerővel, 138-ra nőtt, de ami ennél fontosabb, hogy 110 Nm a csúcsnyomaték, amit már viszonylag korán, 7800-as fordulatnál lead a motor.

A legvadabb Kawasaki sportmotor, a ZX-10R igazi megújulására a jelek szerint még egy évet várni kell, mivel 2010-re csak apróságokat változtattak a japánok. Ilyen például, hogy a fejidom formáját és kialakítását a tavaly bemutatott ZX-6R-hez igazították, ám ezt leszámítva a műszaki részletek nem változtak, hacsak nem számoljuk ide, hogy új kormánylengéscsillapítót és egy kicsit átdolgozott, állítólag finomabban kapcsolható váltót kapott a legnagyobb Ninja. A kéthengeres Versys túramotor új fejidommal, visszapillantókkal, színekkel, LED-es hátsó lámpával és immáron gumírozott lábtartókkal vág neki a 2010-es évnek, de drámai beavatkozással itt sem találkozni.

Forrás: Kawasaki

Nagyobb légbeömlőket és plexit kapott a GTR1400


Látszólag alig változott valami a GTR1400 nevű túrabatáron, ám , rögtön kiderül, hogy alaposan átszabták. Nagyobb lett a plexi és újak az oldalidom légbeömlői, hogy még hatékonyabb legyen a hatalmas blokk hűtése. Nem elhanyagolható részlet, hogy a GTR megkapta a japán gyár továbbfejlesztett traction control rendszerét, amellyel könnyebb kordában tartani a 155 lóerős teljesítményt. Újdonság még, hogy fűthetőek a markolatok, áthelyezték a kesztyűtartót és egy kicsit feszesebbre hangolták a futóművet.

0 Tovább

Putyin és Medvegyev alufelnis Pobjedában szilveszterezett

Mi nem stimmel a képen? A korabeli Pobjedától teljesen idegen alufelni - vághatnánk rá. De ha benézünk az utastérbe... bizony, a volánnál Dmitrij Medvegyev orosz elnök, mellette pedig Vlagyimir Putyin miniszterelnök ül. Éppen az orosz biztonsági tanács állandó tagjaival tartandó informális találkozójukra indulnak szilveszterkor.

Bátrabbak képzeljék el Bajnai Gordont és Sólyom Lászlót egy Trabantban tárgyalásra indulni.



0 Tovább

Évzáró autós-motoros viccesvideó-válogatás

Szokásunk szerint néhány szórakoztató autós-motoros videóval búcsúztatjuk az évet.

Először is tisztelegjünk a rendőrök előtt, akik mindig a legjobbkor érkeznek.




Hasonlóan jól szervezett a vízirendőrség is.

 

Nem csoda: az őrsön is a járműkezelést gyakorolják.

 

Ne nevessünk a rendőrökön, másoknak sem megy olyan könnyen.

 

Kocsival sem.

 

A gázkezelés lehet a dolog kulcsa.

 

Akár az autónál.

 

A lényeg a jó szemmérték...

 

... a figyelem...

 

... a gondos tervezés...

 

... és a tökéletes kivitelezés.

 

Az ilyennek nem daru való, legfeljebb targonca.

0 Tovább

Jókívánságaink

Mivel is kívánhatnánk boldogabb karácsonyt és eredményesebb újesztendőt lelkes olvasóinknak, mint ezzel - az imént kapott - varázsgömbös képeslappal.



0 Tovább

A színpadon: Lada Samara és a Vidám fiúk

Tudtuk jól, hogy korántsem teljes a minap közölt szociautós-kisfilm-összeállítás. Egy olvasónk igazi remekművet ajánlott figyelmünkbe. Nehezen találunk szavakat.

 

A linket köszönjük Nyerki Emilnek. Várjuk a hasonló kincseket, címünk: auto@origo.hu.



0 Tovább

Menetszél

blogavatar

Minden ami két keréken gurul és nem kell hajtani

Utolsó kommentek