Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Frankfurti finomságok - Adler 250

Az Adler művek főleg autóiról ismert nálunk, holott kiváló motorkerékpárokat is készítettek. Annyira jókat, hogy a feltörekvő japán motorkerékpár-ipar is merített ötleteikből. Legtöbbször lemásolt modelljük históriáját Heinz Stahl és Ocskay Zoltán ismerteti.



Történelem

Na persze, hogy kerékpár-kereskedéssel kezdte az Adler is, még 1880-ban. Az alapító Heinrich Kleyer a nagy gründolási láz minden fázisát végigjárta, foglalkozott gázmotorokkal, alapított kerékpárklubot, s Adler néven hamarosan kerékpárok mellett varrógépeket is gyártott. A XIX. század utolsó évében De Dion motorral készültek Adler motorkerékpárok, az 1900-ban rendezett frankfurti autókiállításon pedig egy Adler gépkocsi Nagy Aranyérem elismerésben részesült.

Az első világháború éveiben repülőmotorokat, teherautókat szállítottak a német katonaságnak, majd visszatértek az autógyártáshoz, és a harmincas években - főleg a Trumpf Junior sorozat révén - komoly üzleti sikereket értek el. A motorkerékpár-készítést sem adták fel, de jelentősen visszavettek a lendületből, és Sachs motorokkal épített segédmotoros kerékpárokra korlátozták erőfeszítéseiket.

Minden megváltozott a második világháborút követően. Megszűnt az autógyártás, maradt a varrógép és a kerékpár, majd a hosszú csendet 1949-ben megtörte az egyhengeres motorú Adler M100. Az apró masina a maga 100 köbcentijével és 3,6 lóerővel csupán 55 kg-ot nyomott, és ezzel a legkönnyebb volt osztályában. Meglehetősen érdekes konstrukcióról van szó, a háromfokozatú váltó a motor főtengelyének bal oldalán helyezkedett el, kuplung közbeiktatásával, s lánc hajtotta a hátsó kereket.

Forrás: Veterán Autó és Motor

Az első kerék rövid lengőkarja egy órarugóhoz hasonló elemen mozgott, a hátsó kerék pedig tekercsrugón, csillapítás nélkül. Ez a 70 km/h végsebességre képes kismotor 1951-ben 845 márkába került, míg egy NSU Foxért 1085 márkát kellett fizetni, tehát a siker garantált volt. Bizonyság erre, hogy hamarosan megjelentek a nagyobb változatok, előbb az M125 6,8 lóerővel, majd az M150 8,4 lóerős teljesítménnyel, de még mindig egy hengerrel.

Továbbra is 1951-ben járunk, amikor bemutatkozik az Adler első kétütemű, kéthengeres motorja, az M200. Elődeihez hasonlóan ez is könnyű és kezes jószág. 9,5 lóerő a motor legnagyobb teljesítménye, a főtengely három csapágyon forog, a két hajtókarcsap 180 fokban áll egymáshoz képest. A főtengely bal oldalán van az olajban futó kuplung, de a váltó - a hagyományos elrendezést követve - most már a főtengely mögött helyezkedik el, a hajtást pedig ferde fogazású fogaskerék-pár viszi át. A főtengely jobb oldalán 6 voltos dinamó termel áramot.

Forrás: Veterán Autó és Motor

Erős dupla bölcsőváz, valamint rövid, mindössze 1225 mm-es tengelytáv tartozik még a fontos jellemzők közé. A 16 colos kerék hátul olajcsillapítású rugóstagon mozgott, elöl pedig maradt a tompítatlan tekercsrugó - nem éppen kábító konstrukció. Elöl és hátul 150 mm-es fékeket alkalmaztak, s ugyan a kis M200 elvileg oldalkocsi-üzemre készült, ám valójában csak szép volt egy könnyű csónakkal az oldalán, gyors már nem.

0 Tovább

Talmácsi a beállításokkal bajlódik Malajziában

Szepangban megtartották a Malajziai Nagydíj első szabadedzését, és az első kvalifikációt.



Forrás: Faster Managementleftjavascript:open_doc('http://www.origo.hu/galleries/motor/nagykep.html?pic=http://www.origo.hu/i/0609/20060908talmacsig.jpg',50,50)Nagyobb képTalmácsi újabb bravúrra készül Malajziában/motor/20060907talmacsi.html

A 125-ösök kategóriájának első szabadedzésén Talmácsi Gábor a harmadik legjobb időt motorozta, ám ez a kiváló teljesítmény az első időmérőn már csak a tizenkettedik helyre volt elegendő.

A szabadedzésen Mika Kallio és Alvaro Bautista volt a leggyorsabb. Az első időmérőn azután helyet cserélt a két versenyző, és Bautista több mint egy másodpercet vert a finnre. A harmadik legjobb időt Mattia Pasini érte el. Talmácsi Gábor csupán a tizenkettedik helyre tudott beférkőzni, Tóth Imre a tizenkilencedik helyen motorozott.

"A reggeli szabadedzésen minden rendben volt, nem volt annyira meleg sem" - mondta Talmácsi. "Az időmérőn sajnos rossz irányba mentünk el a beállításokkal, és ez azonnal észrevehető volt, hiszen nem tudtam olyan időt menni, mint a szabadedzésen. Visszaállítjuk a motort és bízom benne, hogy holnap tudok javítani. Ma több gumit is kipróbáltunk, hiszen ez is nagyon sokat fog majd számítani vasárnap.  Velem is minden rendben van, jól érzem magam, érzem és szeretem a pályát is. Ha minden oké lesz a beállításokkal, akkor remélem hasonló eredményt érhetünk el, mint legutóbb Brnóban."

Faster Management / [origo]

0 Tovább

Talmácsi újabb bravúrra készül Malajziában

Talmácsi Gábor, a gyorsaságimotoros-világbajnokság 125 köbcentisek között szereplő versenyzője ezúttal a malajziai Szepangban bizonyíthat, amely az egyik kedvenc pályája.



Forrás: MTIleftGümifüst, pivo, toi-toi: a Cseh Nagydíj testközelből/motor/20060821gumifust.htmlTalmácsi Gábor Fan Clubhttp://forum.origo.hu/topik.jsp?id=27466

"Szepang az egyik kedvenc pályám, de a magas hőmérséklet mindig megnehezíti a dolgunkat. Ennek ellenére nagyon magabiztos vagyok, és remélem, hogy sikerül megismételni a brnói sikert" - mondta Talmácsi, aki a legutóbbi, augusztus 20-i csehországi viadalon a harmadik helyet szerezte meg egy bravúros véghajrával.

A magyar motoros és menedzsere, Stefano Favaro már múlt hét óta a helyszínen tartózkodnak. "Sokat kirándultunk, Gábor találkozott a régi ismerőseivel, de csütörtöktől a motoré lesz a főszerep" - mondta a távirati iroda érdeklődésére Favaro. "Hamarosan a tárgyalások is megkezdődnek a következő esztendőről. Úgy hiszem, a hét végén már jóval többet tudok mondani."

A kérdés az, hogy a magyar pilóta marad-e a Hondánál, vagy más istállónál folytatja. A távirati iroda információi szerint amennyiben továbbra is jelenlegi csapatánál versenyez majd, akkor jövőre már 250 köbcentis kategóriában rajtol. Természetesen ez több tényezőtől is függ: például attól, hogyan végez a vb-pontversenyben a szintén hondás Andrea Dovizioso. Amennyiben az olasz megnyeri a világbajnokságot, akkor szinte biztosan MotoGP-re vált, s így a magyar eggyel feljebb léphet.

Kórházban Talmácsi csapattársa/motor/20060828motogp1.htmlTalmácsi a harmadik helyen végzett Brnóban/motor/20060820talmacsi.htmlCsapatot és kategóriát válthat jövőre Talmácsi/motor/20060818csapatot.html
0 Tovább

Valentino Rossi: a dobogó a cél

A MotoGP-ben címvédő Valentino Rossinak igencsak nehéz dolga lesz a hátralévő öt futamon, ugyanis 38 pontot kell lefaragnia a nyolcadik vb-trófeáért. Az olasz klasszis legközlebb vasárnap bizonyíthat a Malajziai Nagydíjon.



"Három hét alatt három verseny lesz és az eredmények döntőek lesznek a végelszámolásnál" - mondta a legendás 46-os. "Tavaly Loris Capirossi nyert Szepangban, csakúgy mint legutóbb Brnóban. Bombaformában van, jó a motorja. Azt hiszem, őt most nagyon nehéz lesz legyőzni, nekem az a legfontosabb, hogy a dobogón végezzek és csökkentsem a hátrányomat."

A MotoGP olasz királya öt futammal a zárás előtt 163 ponttal csak a harmadik, vezet az amerikai Nicky Hayden (201), második a spanyol Daniel Pedrosa (176).

Rossi: Nem is gondolok a vb-címre/motor/20060817rossi.htmlRossi ismét ralizhat/motor/20060802motogp.htmlRossi reményei elszálltak Laguna Secában/motor/20060724motogp.html
0 Tovább

Színesebb Suzukik

Bár a hivatalos premier még nem volt meg, mégis gyári katalógusképek szivárogtak ki a Suzuki GSX-R sorozat 600 és 750 köbcentis változatáról.



Mivel két idén piacra dobott modellről van szó, átütő újdonságokra nem kell számítani, mindössze a kötelező évenkénti újrafényezés történt meg. A 2007-es modellév kínálatát gyarapítja majd a képeken is látható két új színárnyalat a 600 és 750 köbcentis változatok esetében.

A két kisebb GSX-R-rel szemben viszont már forradalminak ígérkezik az új ezres kivitel, amely állítólag nem csupán külsejével, hanem műszakilag is jelentősen átalakul a következő szezonra. A modellről eddig sajnos csak láttak napvilágot különböző motoros weboldalakon, bár lehet, hogy egy-két részletmegoldás azért visszaköszön majd az új Suzukin.

Szereti, ha fáj - Suzuki GSX-R 600/motor/teszt/20060530szereti.htmlGSX-R teszt a kenguruk földjén/motor/20060310gsxr.htmlAutósmozi: Suzuki GSX-R1000/auto/autosmozi/20051019autosmozi.htmlKülönleges kipufogó a GSX-R1000-hez/motor/ujdonsag/20050825kulonleges1.htmlPlasztikrakéta: Suzuki GSX-R 1000/motor/teszt/20050825plasztikraketa.htmlLimitált kiadású GSX-R sorozat a Suzukitól/motor/ujdonsag/20041104limitalt.html
0 Tovább

Menetszél

blogavatar

Minden ami két keréken gurul és nem kell hajtani

Utolsó kommentek