Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Meghalt az 1986-os Dakaron kómába esett motoros

Huszonnégy év éber kóma után, 56 éves korában meghalt Jean-Michel Baron francia motorversenyző.



Baron 1986 januárjában, 31 évesen szenvedett súlyos balesetet az akkor még Párizs-Dakar néven zajló raliversenyen. Hónapokon át tartó kezeléseket követően otthonába, Fontaine-Chalendray szállították, azóta ott élt éber kómában családjával. Baron gyakorlatilag nem tudott kommunikálni a külvilággal, szeme becsukásával és kinyitásával regaált, ha látogatója érkezett.

A francia motoros az 1985-ös Dakaron huszadik helyen végzett, egy évvel később az első tízbe akart kerülni.

0 Tovább

Ugratva előztek egy roncsderbin

Augusztus 22-én egy kanadai roncsderbin érdekes módját választotta az egyik résztvevő az előzésnek: egyszerűen átugratott versenyzőtársa fölött, és a motorháztetőn landolva elé került.



Valószínűleg nagyon meglepődhetett az előzött versenyző, mert az incidens után az egyszerű balkanyart is alig tudta bevenni alig felismerhető Honda Civicjével. Az előző autó típusát még nehezebb kitalálni, de nem is ez a lényeg, hanem vezetőjének szenzációs - és jó adag szerencsével végrehajtott - manővere.

0 Tovább

Drága zöldség - Kawasaki ZX130 Kaze-villámteszt

Távol-keleten az utcakép szerves része, nálunk viszont csodabogárnak számít a Kawasaki ZX130 Kaze nevű kis masina, hiszen a méregzöld márka eddig nem forgalmazott Európában robogót. Nagy kár, hogy mire hozzánk eljut, mintegy harmadával kerül többe, mint amennyit el lehetne kérni érte.



Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Jól áll neki a Kawasaki semmivel sem összetéveszthető, metálzöld fényezése

A hazai újautó-piac mellett a motoreladásokat is hazavágta az utóbbi bő másfél évben a gazdasági válság, így nem csoda, hogy a hazai importőrök új modelleket vetnek be a megváltozott, pontosabban fogalmazva, az erősen lecsökkent keresletnek megfelelően. Hirtelen előkerültek a korábban csak megmosolygott kismotorok és robogók, amelyek az eladási listák élére vándoroltak, ami világosan jelzi, hogy a legtöbben nem hobbicéllal vesznek motort, hanem praktikumból.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Sajnos az ára garantálja majd, hogy nálunk ne legyen ez a látvány az utcakép szerves része

A megváltozott piaci körülmények a Kawasakit érintették a legérzékenyebben a nagy japán motorgyárak közül, hiszen a zöldek eddig nem kínáltak robogót itthon, holott van a kínálatukban ilyesmi. A távol-keleten már évek óta kapható a nálunk csak most piacra dobott ZX130 Kaze nevű kismotor, amely garantáltan nem lesz könnyű helyzetben, hiszen többéves lemaradásban van a már jól ismert 125 köbcentiméteres és a szemben.

Kicsit érthetetlen, hogy a konkurensekhez képest a Kawasaki öt köbcentivel nagyobb lökettérfogattal dobta piacra a saját kismotorját, hiszen számos országban, köztük nálunk is, 125 köbcentinél húzódik egy adó- és korlátozósáv. A nagyobb motor miatt Magyarországon például negyvenezerrel nagyobb a regisztrációs adóterhe a Kawasaki modelljének, ám nagyobb baj, hogy A1-es jogosítvánnyal már nem is vezethető, ráadásul nem rúg majd labdába akkor sem, ha egyszer végre valahára nálunk is bevezetik majd azt az uniós ajánlást, mely szerint B kategóriás jogosítvánnyal 125 köbcentiig lehet motort is vezetni.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
A konkurensekkel szemben ez a kis Kawasakit még karburátor eteti

Igazából kár a Kazeért, mert pofás kis darab, különösen ez a kawazöld színben csillogó tesztpéldány, amelyet a Hungaroring környéki lankákon próbálhattunk ki egy villámteszt erejéig. Akárcsak a konkurensei, a Kaze sem teljesen automata robogó, kuplungkar ugyan nincs rajta, de váltópedál igen, amellyel négy sebességfokozat között barangolhatunk. Elindulni nagyjából úgy lehet vele, mint egy rendes motorral - azt leszámítva, hogy nem kell behúzni a kuplungkart -, csak letoljuk a váltót egyesbe, és már pöfögünk is, ám innentől kezdve nem árt koncentrálni, mert minden fordítva történik, mint egy nagymotoron.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Ebben a kategóriában ritkaságnak számít a könnyűfém felni

Mivel egy klasszikus körváltóról van szó, az egyes után úgy tudunk felfelé váltogatni, ha lefelé taposunk a váltókaron, vissza meg felfelé kell húzogatni, vagy nemes egyszerűséggel használhatjuk az erre a célra rendszeresített sarokváltót, amelyet értelemszerűen lefelé kell taposni. Elismerem, hogy ez így leírva borzalmasan hangzik, mint ahogy az első öt perc is az volt a Kaze nyergében, ám egy kis megszokás után tényleg pofonegyszerű vele közlekedni, csak arra kell figyelni, hogy jó ütemben engedjük vissza váltás közben a gázkart - így segítve a zökkenőmentes kapcsolásokat.

A 130 köbcentiméteres, egyhengeres motor klasszikus darab, már ami a technikai megoldásait illeti: karburátor eteti benzinnel és a menetszél hűti. A közel tíz lóerős teljesítménnyel érezhetően szépen boldogul, valószínűleg még két személlyel sem áll meg az élet a nyergében, bár erre hamarosan, egy hosszabb teszt után választ kapunk. Az aprócska első tárcsa és a szinte már láthatatlanul kicsi hátsó dobfék nem túl nagy hatásfokkal, de tisztességesen végzi a dolgát, akárcsak a ránézésre ugyancsak szerény méretű futómű, amely nem mellesleg a japán Showa gyár munkáját dicséri a feliratok szerint, és ha már a márkaneveknél tartunk, a csinos, öntött könnyűfém felnik az Enkeitől származnak.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Meglehetősen rondára sikeredett a műszerfal színvilága

Vicces megoldás, hogy a benzinbetöltőt a motor elejébe rakták, az első lámpa fölé, bár ez csak akkor derül ki, ha slusszkulccsal kireteszeljük azt a kis műanyag idomot, amely a tanksapkát takarja. A műszerfal kidolgozása és színvilága sajnos már nem olyan mókás, ránézésre mintha csak egy vidámparki játékmotorról vették volna át. A nagy kerekek miatt sajnos nem fér be egy zárt bukósisak az ülés alá, egy nyitott bukót viszont be lehet gyömöszölni a nyereg alatti üregbe, de aki komolyan veszi ezt a műfajt, nyilván beruház majd egy dobozba.

A Kaze legnagyobb hátránya sajnos az, hogy nagyon drága hajójegyet vett neki a Kawasaki, mert mire hozzánk befut, már 890 ezer forintot kérnek érte. Ez az árérzékeny és válságtól tépázott magyar motorpiacon felér egy halálos ítélettel, hiszen a hasonló tudású és fizimiskájú jelenleg 625 ezer forint, míg a tavalyról beragadt 548 ezer forintért vágják az emberhez, ráadásul ez a két motor már befecskendezős.

 

Fotó: Pásztor Tamás

Zöldbe borult a Hungaroring - Kawasaki Lime Party

Augusztus 28-án kawasakisok lepték el a Hungaroringet, ahol a jól bejáratott Lime Partyját tartotta a márka hazai importőre. A délután háromtól sötétedésig tartó rendezvény legnagyobb vonzereje ezúttal is a pályamotorozás volt, hiszen a Kawasaki-tulajok ezen a napon ingyen használhatták a mogyoródi aszfaltcsíkot.



0 Tovább

Bukott, majd nyolcadik lett Talmácsi Indianapolisban

Talmácsi Gábor a nyolcadik helyen végzett vasárnap a gyorsaságimotoros-világbajnokság Indianapolisi Nagydíján, a Moto2 géposztályban. A futamot Toni Elias nyerte meg.



Forrás: Faster Management

Az indianapolisi Moto2-futamra Talmácsi a 16. helyre kvalifikálta magát, de Fonsi Nieto sérülése miatt a 15. helyről rajtolhatott. A második kanyarban történt balesetben Talmácsi is a sóderágyba került, egy másik tömeges bukás miatt aztán megállították a futamot.

Az eredetileg 26 körösre tervezett nagydíjat 17 körösnek hirdették ki, és helyi idő szerint 13.45-re rendelték el az új rajtot. Sikerült rendbe hozni Talmácsi motorját, így a megismételt rajt után a tizenkettedik helyen motorozhatott, majd feljött a negyedik helyre, végül a nyolcadik helyen fejezte be az indianapolisi futamot, ezzel nyolc vb-pontot szerzett.

"Nagyon nagy volt a tumultus a start után, próbáltam én is helyezkedni. Egyszer csak éreztem, hogy valaki kiütötte a motort alólam. A bukás után egyből felpattantam, majd láttam, hogy piros zászlót lengetnek. Letéptem mindent a motorról, szpojlereket, fűcsomót, hiszen tudtam, hogy vissza kell minél előbb érnem a bokszba. Először alig sikerült betolni a motort, de végül szerencsére összejött. A szerelőim óriási munkát végeztek néhány perc leforgása alatt, és kezdődött minden elölről. Kicsit másként álltak ugyan a motoromon a karok és a kormány is, de néhány kör elteltével hozzászoktam. Sikerült feljönnöm a negyedik helyre, bár végig szenvedtem a géppel, hiszen egész hétvégén küzdöttünk a beállításokkal. Jó lett volna negyedikként célba érni és nem nyolcadikként, de ha nincs az elején a piros zászló, akkor számomra két kanyar után ért volna véget a verseny" - nyilatkozta a magyar világbajnok a futam után.

A Moto2-es kategóriát Toni Elias nyerte meg Julian Simon és Scott Redding előtt. A világbajnokságot 186 ponttal vezeti Elias, Talmácsi hetven ponttal a kilencedik. 

0 Tovább

Talmácsi a 16. helyről rajtolhat Indianapolisban

Talmácsi Gábor a 16. helyen végzett a gyorsaságimotoros-világbajnokság Indianapolisi Nagydíjának szombati időmérőjén a Moto2 géposztályban.



A kvalifikáción a spanyol Julian Simon volt a leggyorsabb.

Moto2, időmérő:

1. Simon (spanyol) 1:46.139 p
2. Faubel (spanyol) 1:46.287
3. Redding (brit) 1:46.334
...16. Talmácsi Gábor 1:46.962

A MotoGP kategóriában a yamahás Ben Spies indulhat az élről Jorge Lorenzo és Nicky Hayden elől, Valentino Rossi csak a hetedik. A Moto2 futama 19:15 órakor, a MotoGP-é 21:00 órakor kezdődik.

0 Tovább

Menetszél

blogavatar

Minden ami két keréken gurul és nem kell hajtani

Utolsó kommentek