Nézzétek! - és rátapos a kék-fehér bólyára, ami lelkesen összenyomódik lábai alatt. Mivel hallottam már vezetéstechnikai tanfolyamon bólyával összefüggésben történt balesetről, ez az egy félelmem volt. A kemény bólya, ami itt puha. Pedig motorozás közben vannak sokkal izgalmasabb helyzetek is. Kipróbáltuk a BMW vezetéstechnikai tréningjét.

A lényeg

Voltam már BMW vezetéstechnikai tanfolyamon, az autóson, ezért tudtam, lesz féktávval paráztatás. Azt is tudtam, amikor szembesülnöm kell azzal a féktávval egy motorkerékpáron, majd átgondolom létezik-e Isten, nem kellene-e hinnem benne, sőt, imádkoznom hozzá, és melyik világvallás passzol leginkább a szemem színéhez. Mert a féktáv pokoli, pedig az alapfokú tanfolyamon a vicces kis harminc-negyvenről tanítanak bátran, mindkét féket használva megállni. A 30-40 km/órás sebesség pedig akkor fordul elő a motoros életében, amikor egy nagyobb sebességre gyorsít, így el lehet képzelni, hány méter kell egy autópályán csapatásból megálláshoz.

Az a sebesség pedig néha valóban 30-40-re végződik, csak van előtte még egy szám. Jó esetben 1-es. És a féktáv itt nem lökhárító, hanem sípcsont, vagy lakhelycserével végződik, ezért marad a vészelkerülés begyakorlása, amit különböző távolságra lehelyezett bólyák között szlalomozással készítenek elő. A szlalomozás elsőre pokoli, majd kifejezetten szórakoztatónak bizonyul, aki bénázik, elküldik mást gyakorolni, majd visszahívják, amivel remekül ki lehet billenteni a tanulókat egy kiadós frusztrációs spirálból.

A majomkodás

"A motorozásban az a legszuperebb, hogyha jól csináljuk, jól nézünk ki." Ez többször elhangzik, és senkit sem ér meglepetésként. A motoron ülve minden mozdulat látszik, sőt, kihat a jármű mozgására, és szerencsére az élvezethez és életben maradáshoz szükséges pózok és mozdulatok történetesen jobban néznek ki, mintha valaki csak fogalom nélkül húzatná magát a gépével. Az előreszegezett tekintet, feltartott fej, homorú hát és a lábtartókon pipiskedő pucsítás nem csak jól hangzik, de ténylegesen növeli a motorozás élvezeti értékét és a biztonságot is, szemben a görnyedt húzatással.

A sikertelenségeket és a feladatokat masszív ökörködés oldja és köti át, ami mintha csak részben adódna az oktató szórakoztató személyiségéből, de méretes tudatosságot is sejtek mögötte. Bár a csapat inkább negyvenes és fegyelmezett, de ma akárki, akárhogy teljesít, a motorosoktató jobban motorozik nála, ami, bármilyen ellentmondásosan hangzik, de megakaszthatja a tanulást. Felnőtt férfiakat férfias játékra oktatni bizony lehet nehéz is, a tréningeken pedig elvétve fordulnak elő tanulási folyamat közben sokkal rugalmasabb nők. Ismerek olyan, nem jó motorost, aki azért nem megy el tanfolyamra, mert neki ne ugassanak. Jó hülye, de nem példátlan eset, ezért itt ezzel a mentalitással is számolnak, a határok már az elején ki vannak jelölve. Ha azt mondod, a te motorod nem képes a feladatra, majd elkérem és megnézzük, alattam se képes rá, vagy máshol van a bibi.

Mert mindig máshol van. Annyira máshol, hogy tizedszerre az állítólagosan és ténylegesen rugalmatlan Monsterrel pont úgy végigmentem a szűk szlalomon, mint a botrányosan rugalmas GS-ek. Ahogy a tényleg a világon mindennél esetlenebb Intruder is tud szűken fordulni, csak több tököt, lelket és szívet kell odarakni, mert az nem oldja meg magától. Ugyanígy gyönyörűszépen megy lassan is a borzalmas méretekkel rendelkező Hayabusa, gazdája a tanfolyam végén kap pöttyös labdát is, az oktató bizony a Hayabusát péniszmeghosszabító kategóriába sorolja, megy a röhögés, míg fel nem hívom a figyelmet a béemvéjére, mikor is bevallja, az autója is BMW, kabrió. Hayabusás csendben maga elé mosolyodik, a többiek szemét módon, egy emberként röhögnek, de hát aki tud motorozni, annak igazán nincs szüksége péniszhosszabító kellékekre.


Idén nyáron indult

Magyarországon idén nyáron indult a külföldön már több mint 20 éve működő BMW Motorrad Vezetéstechnikai Tréning. A kiskunlacházi reptéren és a Kakucsringen tartott kurzusok célja, hogy a résztvevők nagyobb rutint szerezzenek a saját motorjukkal és felkészüljenek egy-egy veszélyes közlekedési szituáció megoldására és elhárítására. Az egy, illetve félnapos oktatások díja motorosonként 29 és 34 ezer forint között változik. Háromféle (alap, haladó, intenzív) tréning közül lehet választani, az első kettőt a kiskunlacházi reptéren, az intenzívet a kakucsringen tartják. A kurzusokon saját motorral lehet részt venni, rossz idő esetén nem marad el a tréning, mert mint mondták „a reptér aszfaltminősége olyan jó, hogy nedvesen is alig csökken a tapadás, és esőre bármikor számíthatnak a motorosok, így erre is fel kell készülni”. További részletek itt.