Valószínűleg már sohasem derül ki, hogy beszorult a motorja alá vagy csak a végsőkig kapaszkodott bele abban bízva, hogy még vissza tud állni a versenybe Marco Simoncelli. Szabó Attila vezetéstechnikai oktató szerint egy ilyen baleset benne van pakliban, Simoncelli pedig nagy tehetség volt, de "sokkal több kockázatot vállalt, mint kellett volna".



Sokkoló a Marco Simoncelli haláláról készült felvétel, amelyen látható, hogy Colin Edwards és Valentino Rossi is belerohannak a motorjával sodródó versenyzőbe. A Gazzetta dello Sport olasz sportnapilap hétfői beszámolója szerint a 24 évesen elhunyt Simoncelli boncolása befejeződött, de a halál pontos okát nem hozták nyilvánosságra, azt viszont korábban közölték még a megszakított futam utáni sajtótájékoztatón, hogy "a fején, a nyakán és a mellkasán érték súlyos sérülések" a mindössze 24 éves Simoncellit, akit 45 percen át próbáltak újjáéleszteni a pálya mobil klinikáján.
 

Edwards egy kificamodott vállal, míg Rossi karcolások nélkül megúszta az esetet. Az ütközések erejéről sokat elárul, hogy Simoncelli fejéről lerepült a sisak, amely szakadt pánttal gurult ki a pálya szélére. Casey Stoner világbajnok a baleset után azt mondta, mindig nagyon rossz jel, ha valakiről lerepül a sisak.

 

Megkerestük az AGV sisakok hazai forgalmazóját, hogy van-e arról információjuk, mekkora erőhatásra szakad el egy ilyen típusú (AGV GP-Tech) versenysisak nyakpántja, de erről nem tudtak felvilágosítást adni, ők is várják az eset miatt indított vizsgálat eredményét.

 

Sok kockázatot vállalt

 

"Nagyon tehetséges versenyző volt, viszont gyakran sokkal több kockázatot vállalt, mint kellett volna és a motorsportban van az a mondás, hogy nincsenek kifizetetlen számlák. Neki most sajnos nem volt szerencséje és ez ennél a sportnál benne van a pakliban" – mondta az egykori versenyző Szabó Attila, aki jelenleg egy motoros vezetéstechnikai iskolát vezet a Hungaroringen.

 

Szabó szerint "a pályák és a felszerelések technikai fejlődésének hála egyre kevesebb a sérülés a motorsportban, de az ellen nem lehet védekezni, amikor elütik egymást a versenyzők, rendszerint a futam elején, ahol még nagyon szorosan együtt vannak". Egyik versenyzőnek sem lett volna esélye elkerülni a tragédiát - mondta Szabó -, annyira gyorsan és "a reakcióidőn belül" történtek az események.

 

"Látszik, amikor Edward észrevette, hogy Simoncoelli pont elé fog sodródni a motorjával, egy nagyot fékez és megpróbálja szűkíteni az ívet, de már nem tudta elkerülni az ütközést. Rossinak még ennyi esélye sem volt erre, hiszen ő Edwardstól gyakorlatilag nem láthatott semmi, egyáltalán az is csoda, hogy a motorján tudott maradni" - mondta Szabó.

 

Sem Edwards, sem Rossi nem felelős

 

Az egykori versenyző szerint "költői a kérdés, hogy ki lehetett a hibás, hiszen ez már soha nem derül ki, nem tudni, hogy Simoncelli beszorult a motor alá, vagy csak a végsőkig kapaszkodott, mert még abban bízott, hogy valahogy vissza tudja hozni, az mindenesetre tény, hogy sem Edwards, sem Rossi nem felelős a tragédiáért. Ennek ellenére nem irigylem most őket és nem csodálkoznék azon, ha bármelyikük bejelentetné a visszavonulását, de ezt nem tartom valószínűnek". A két versenyző megrendülését mutatja, hogy Edwards és Rossi is csak órákkal a baleset után és csak röviden reagált a történtekre.

Rossi nyilatkozatára több mint fél napot kellett várni, a kilencszeres világbajnok végül a Twitterre rakott fel egy rövid üzenetet, melyben az áll: "Sic olyan volt nekem, mint az öcsém, nagyon kemény volt a pályán de kedves az életben, nagyon fog hiányozni."

 

"A motorsportban megy tovább az élet, ha az lenne a cél, hogy a versenyzők a lehető legjobban vigyázzanak egymás testi épségére, akkor el sem indulnának" - mondta Szabó, aki szerint Rossi nem hibás amiatt sem, hogy nem állt meg azonnal, ugyanis ez tiltja is a versenyszabályzat. "Azt tette, amit ilyenkor egy profi versenyzőnek tennie kell, hatalmas szerencsével és lélekjelenléttel a motoron tudott maradni, így neki az volt a dolga, hogy menjen tovább, a piros zászlóig, tilos megállni a pályán" - mondta Szabó.

 

"Nem lehettek felkészülve rá"

 

"A felvételek láttán magam is rosszul lettem" - mondta a MotoGP idei világbajnoki címét egy hete begyűjtő Casey Stoner. "Ha valakiről leesik a sisak, az mindig nagyon rossz jel. Sokkol és mélyen elszomorít Marco elvesztése. Amikor ilyen dolgok történnek, rájössz, milyen értékes is az élet. El sem tudom képzelni, min megy át most Marco családja."
 

"Borzasztó hír, nekem még nem sikerült feldolgozni" - nyilatkozta az m1 televízió vasárnap esti Híradójában a 125 kcm-esek között 2007-ben vb-győztes Talmácsi Gábor, aki nagyon rutinos versenyzőnek tartotta Simoncellit. "Hirtelen irányt váltott a motor, és az utána következők nem voltak erre felkészülve. Nem is lehettek, mert nagyon gyorsan történt ez az eset. Rossz időben rossz helyen volt!"

 

Az egyik legbevállalósabb versenyző volt

 

Simoncelli 1987. január 20-án született Cattolicában és már hétévesen minimotorozott. 2002-ben debütált a vébén a 125 köbcentiseknél, és pont három éve, halálának helyszínén, Szepangban biztosította be a világbajnoki címét a 250-eseknél. A MotoGP-ben tavaly mutatkozott be, az idén egy nem gyári Hondával a hatodik helyen állt összetettben két futammal a világbajnokság vége előtt. Összesen 14 futamot nyert, 31-szer állhatott dobogóra.
 

182 centis magasságával és jellegzetes frizurájával szó szerint kilógott a madárcsontú versenyzőkből álló mezőnyből, nem csak a külsejével, hanem agresszív versenyzői stílusával is. Egyik emlékezetes incidense még 2008-ban történt, amikor az őt megelőzni próbáló Hector Barberának ment neki hatalmas sebességnél, de a királykategóriában is hamar letette a névjegyét, Dani Pedrosát úgy ütötte ki egy előzésnél, hogy a spanyolnak eltörött a kulccsontja, de többször összeakaszkodott Jorge Lorenzóval is. 



Agresszív manőverei miatt idén nyáron a GP versenyigazgatósága behívatta egy beszélgetésre. A halálos balesete előtti is a suzukis Alvaro Bautistával folytatott késhegyre menő harcot, az egyik kanyarban hozzá is ért Simoncelli karja Bautista motorjának hátuljához.