Szinte az égig felnyíló karosszérialapok, gyökérfonatként a belsőtérben végigkanyargó műanyag indák, és ezernyi üvegdarabkához hasonlító, eléggé ijesztő hátsórész - ezek a legfőbb ismertetői az új Bertone-tanulmánynak.



Rendszerint kétféle tanulmányautó látható a nagy nemzetközi autószalonokon. A szériagyártáshoz közel állók (például a Peugeot 508), és a valós autóipari igényektől teljesen elszabadult tervezői képzelet szülöttei. A nemrég újjászervezet 75 éves dizájncég Pandion modellje ez utóbbi kategória legextrémebb darabja a Genfi Autószalonon.

A jármű valójában egy ragadozó madár, a Pandionidae sportkocsiba álmodott megtestesítője. Orra a névadó madár kampós csőrére, míg ajtónyitó szerkezete a ragadozó égbe emelt hosszú szárnyaira hasonlít. Ez utóbbi az autó leglátványosabb eleme. Tulajdonképpen nem csak az oldalajtók fordulnak az égbe, hanem az első-hátsó sárvédőkkel együtt az autó egész, 3,6 méter hosszú oldala, ami élőben igen impozáns látványt nyújt.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Tényleg nem belemagyarázás, valóban könnyű az embernek a standon kapott sajtóanyagban szárnyait magasba feszítő sólyomfélét beleképzelni a formába. Annál zavarosabb - habár szintén rendkívül látványos -, hogy miként jön a madáralakhoz az enteriőr közepén végigfutó, elöl a műszerfalba fonódó gyökérszerű képződmény. A sajtóanyag egyik fotóján a világörökség részét képező angkori templomváros egy gyökérrel benőtt épületbejáratát látni, de a szöveg ezen kívül sok mindenbe belekap. Van itt algoritmus, élő szövet, Alfa-vonalak - ezt a formát valóban nem könnyű magyarázni.

Az egész szalon legbizarabb autóhátsóját is az az állítólag 200 mérnökből álló csapat alkotta meg, amely a Pandionért felelős. Mike Robinson főtervező szerint  a lendületes íveket viszi tovább a farr-rész, így nem fullad ki a formaterv a hátsó résznél, mivel ugyanolyan dinamikus marad, mint az autó egésze. Valójában annyira vonzza a tekintetet, hogy hosszan kémleltem, ez mi lehet, és miként csinálták ilyenre. Olyan, mintha egy nagy gyurmagombócba 10-20 centis fekete üveglapokat nyomkodtak volna sűrűn egymás mellé úgy, hogy azért bőven kiálljanak a kocsiból. A tervezők magyarázata itt már közelebb áll a valósághoz: kristályról, pengékről és üstökös-csóváról írnak.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Maradva a valóságnál, a Pandiont az Alfa Romeo számára készítette a Bertone. Az alap a 8C Competizione, amelynek 450 lóerős motorja állítólag 320 km/óráig tudja gyorsítani a sólyom-gyökér-kristály járművet.