A BMW vadonatúj szupersportmotorjának tervezésnél egyértelműen a versenypályán való megfelelés volt a cél, amit mi sem bizonyít jobban, hogy olyan technikai finomságok rendelhetőek hozzá, mint a dőlésszögtől függően működő kipörgésgátló, váltóelektronika és elektronikus blokkolásgátló.



Forrás: BMW

Az S 1000 RR kipörgésgátlója a motor dőlésszögét is figyelembe veszi
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A portugáliai Portimaóban tartották az új BMW S 1000 RR bemutató tesztjét egy - a Superbike világbajnokságnak is otthont adó - versenypályán, amely az egyik legélvezetesebb és legbiztonságosabb, amelyen valaha jártam. Jobb helyszínt nem is találhattak volna, a tesztnap reggelén azonban sajnos zuhogott az eső. Mindig izgalmas dolog egy új motorra felülni, és először kimenni vele, de ha ezt száraz aszfaltra szánt gumikkal tesszük és minden csuromvizes, akkor különösen az.

Ilyen körülmények között a feladat csak az lehetett, hogy - miután egy kicsit összeismerkedtem a motorral - finoman elkezdjem kipróbálni a BMW vadonatúj, motorokra kifejlesztett kipörgésgátlóját és ABS-ét. A kipörgésgátló működése és hatékonysága különösen izgatott, ezért már az első etap alkalmával mindent elkövettem, hogy működésbe hozzam. Ezt úgy kezdtem, hogy rámentem a vizes kerékvetőre, amely meglepően jól tapadt, ezért nem történt semmi, de nem adtam fel. Ilyenkor az ember bizalma az új szerkezet felé még a nullával egyenlő, ezért úgy próbáltam a tapadás határát keresni, mintha a motoron nem is lett volna semmilyen elektronika.

Forrás: BMW

Versenypályán van igazán elemében a BMW új szupersportmotorja


Ha a hátsó kerék kicsit jobban csúszott a kelleténél, azonnal elvettem a gázból. Ahogy egyre jobban erőltettem a dolgot, megdöbbentett, hogy a kezdőknek csúszós, koszos, vizes utcára szánt programmal miket lehet művelni, anélkül, hogy letiltana. Aztán eljött a pillanat, amikor rá kellett jöjjek, valami nincs rendben. Amikor megálltunk, Jürgen Fuchs kérdésére elmondtam, szerintem nem működik a kipörgésgátló. Mire megnyugtatott, biztosan működik, csak olyan finoman, hogy nem is vettem észre. Félreértette a dolgot, úgyhogy elmagyaráztam, hogy keresztben álló motorral jöttem ki mindenhonnan, és semmi nem történt. Még mindig nem hitt nekem, és elmagyarázta, kisebb megcsúszások bizonyos esetekben előfordulhatnak. Mivel az én esetemben nem kis megcsúszásokról volt szó, és egyszer sem tiltott le a motor, biztos voltam benne, hogy igazam van. Ki is derült, egyszerűen ki volt kapcsolva. Meg az ABS is. Még jó, hogy azzal nem nagyon próbálkoztam.

Forrás: BMW

Klasszikus sportmotoros műszerfal nagyméretű fokozatkijelzővel


Második alkalommal már minden működött, de azt vettem észre, hogy gyorsabb voltam, amikor nem hagyatkoztam a kipörgésgátlóra. Ugyan megvédett volna attól, hogy elessek, de annyira nem volt tapadás, hogy a lendületbe jött hátsó kereket már nem tudta időben megállítani, ezért végül olyan szinten le kellett tiltania, mintha majdnem teljesen elvettem volna a gázt, és így rengeteg időt veszítettem. Ezenkívül néhány alkalommal úgy megcsúszott, hogy muszáj volt tényleg teljesen elcsavarnom a gázt. Jürgen elmondta, ez azért történhetett, mert a dőlésszög-érzékelő a motor függőlegeshez viszonyított helyzetét méri, nem a pályához viszonyítottat. Ezért amikor egy-egy helyen az út erősen dől kifelé, az elektronika nagyobb csúszást enged meg a kelleténél, mert azt hiszi, hogy a motor sokkal jobban áll, mint amennyire valójában. Miután kitapasztaltam, hol vannak azok a helyek, ahol figyelni kell, nem volt gond. Egyes kanyarokban onnantól kezdve, hogy gyorsítani kezdtem, teli gázt húztam, másokban vissza kellett kapcsolni magam félautomatáról teljesen manuális üzemmódba. Furcsa érzés volt ez az egész: mintha szimulátoroznék. Néhány kör után úgy éreztem, semmire sem kell figyelnem, pedig ez nem volt igaz, ezért tudatosítanom kellett magamban, mi az, amiért én felelek, és mi az, amit elvégez a motor helyettem.

A teszt a Motorrevüben jelent meg.