150 kilométer egy buszjegy áráért? Mindez úgy, hogy menet közben egy hangyányit sem szennyezzük a levegőt? Hangtalanul, és persze nem gyalog.



Florenz Classic galéria (Motorrevü)http://www.motorrevu.hu/galeria.php?cikkid=4225Villamosszék - Vectrix VX-1 teszt (Motorrevü)http://www.motorrevu.hu/motorteszt/vectrix_vx_1_elektromos_robogo_tesztCsak legyen elég konnektor - Vectrix VX-1 teszt [origo]/motor/teszt/20090625-csak-legyen-eleg-konnektor-vectrix-vx1-elektromos-robogo-teszt.htmlVectrix VX-1 galéria (Motorrevü)http://www.motorrevu.hu/galeria.php?cikkid=3938Vectrix VX-1 galéria [origo]javascript:var w=window.open('http://kepek.origo.hu/galleriesdisplay/gdisplay?xml=/0906/Vectr200962217141/gallery.xml&rovat=motor','popup_normal_926_599','width=926,height=599');w.focus();

Hang semmi, azaz nincs, nulla. 45-tel robogok a nyitott sisakban és csak enyhe szélzúgást hallok. Közvetlen a tó mellett vezet el az út, barátságosan néznek rám a horgászok, még a halakat sem zavarom. Kiérek az országútra.

A 40-es tempó - ennyi a megengedett a segédmotoros kerékpárok számára - itt már kevésnek bizonyul. Nézem a tükröt, és találgatok. Mindjárt utolér egy Astra, vajon simán sávon belül letol, vagy hajlandó lesz egy enyhe kormánymozdulattal illő oldaltávot tartani, miközben kikerül? Megúsztam. 40 perc alatt érek be a szerkesztőségbe. A reggeli órákban ez 20 perc saját motorral, 40 autóval és 1 óra 20 perc busszal, két átszállással. Nem olyan rossz.

Fotó: Égő Katalin/Szabó Zoltán

Költségszámítás: két forintba kerül egy kilométer

Egy robogó száz kilométeren körülbelül két liter benzint fogyaszt, ez mai (2009-es) üzemanyagáron számolva nagyjából 600 forint. 2,2 kW-os motorja 40 km/óra sebességgel 100 km megtételéhez 2,5 óra kell, azaz 5,5 kWh (áram ára most áfával: 26 Ft/kWh), azaz 100 km üzemanyagköltsége 143 Ft, de a töltési veszteséget is figyelembe véve, nagyvonalú számítással is 200 Ft-ból megúszható 100 km, a robbanómotoros 50 köbcentis hatszázával szemben.



A műszerfalon az akkumulátorok töltöttségét jelző mutató még bőven a zöld tartományban. Bár az ülés alatt magammal hoztam a töltőt, reszkírozok. Nem dugom be a konnektorba, kipróbálom, valóban képes-e a biorobogó a prospektusban megadott hangzatos hatótávolságra. Kis kerülő a városban, majd irány az Etyeki-dombság. Vidám lejtők és egyre aggasztóbb emelkedők. Hazaérek, bár a garázsfeljárón már lábbal is besegítek. A hetven kilométeres hatótávolság kipipálva.

Tesztünk főhőse eredetileg iO-E Scooter (iO = in Ordnung, azaz rendben) néven látta meg a napvilágot. Egy kicsi, alsó-ausztriai járműgyártó és fejlesztő cég gyermeke. A gyártás és az összeszerelés ugyan Kínában történik, de a tervezés, a minőségbiztosítás és nem mellékesen a forgalmazás a valamivel bizalomgerjesztőbb osztrák cég kezében van. A biorobogó nevet a hazai forgalmazó ragasztotta a villanyhajtású családra, így az általunk is tesztelt Florenz Classicra.

Fotó: Égő Katalin/Szabó Zoltán

Osztrákok tervezték, Kínában gyártják


A külső igazán csinos, bár a fényezés túl konzervatív a vidám kis szerkezethez. Ahogy az egy robogón kell, az ülés alatti tárolórekeszben egy bukósisak könnyedén elfér. Ezenkívül találunk még praktikus kis zsebet a kormány alatt az első idomban. És persze van szatyorakasztó is. Az úttartásról elöl teleszkópvilla, hátul progresszív tekercsrugó gondoskodik. Akkumulátorokkal együtt 143 kilót nyom, ami másfélszerese egy normál ötvenes benzinesnek. A tömeg nagy része hátul koncentrálódik, ezt kicsit szokni kell, csípőből kell kanyarodni a pontos ívtartáshoz. A kényelmes és biztonságos letámasztáshoz van oldaltámasz és központi állvány is. Utóbbi használata azért nem olyan könnyű munka, mint az egy kisrobogónál megszokott, az akksik megmozgatásához erő kell.

Fotó: Égő Katalin/Szabó Zoltán

Benzinszint helyett az akkumulátor töltöttségi állapotát követhetjük nyomon


A haladásról egy 2200 W-os szénkefe nélküli kerékagymotor gondoskodik. Ezzel a megoldással a legkevesebb a hajtási veszteség, és szinte tökéletesen hangtalan a futás. A jobb kormánykapcsolón - ahol eredetileg az indítógomb szokott lenni - az elektromos robogón is lelünk egy meglepetés gombot. Az indítás nem itt történik, ahhoz elegendő áram alá helyezni a gyújtáskapcsolóval a gépet, és már húzhatjuk is a gázt. Ez itt a Power-gomb, amit a szokásosnál gyorsabb induláshoz, lejtőn való felfelé kapaszkodáskor hívhatunk segítségül. Néhány másodpercig 3500 W-ra ugrik robogónk teljesítménye, majd automatikusan visszaáll a gazdaságos módba, ami a nagyobb hatótávolságot garantálja. A hegymenet egyébként a Florenz Classic gyengéje, míg feltöltve szépen kapaszkodik, ahogy merülnek az aksik, egyre lassabban mászik felfelé.

Fotó: Égő Katalin/Szabó Zoltán

A kipufogó hiánya, és a motor oldalán lévő kis fémdoboz árulja el, hogy elektromos


Belvárosi, kisvárosi használatra tökéletes. Hatótávolsága ugyan engedné, hogy az agglomerációból való ingázásra használjuk, de menetteljesítménye már kérdésessé teszi létjogosultságát a hagyományos robbanómotoros ötven köbcentisekhez hasonlóan. Az biztos, hogy kis távokra, ahol egyébként is lassú a forgalom, nagyon jól használható. Ugyancsak beválhat postások, belvárosi kézbesítők körében, ahol gyakori, kis távokat kell megtenni, vagy nagy területen fekvő munkahelyeken, így például kórházakban, egyetemeken.

Összegzés:

Az elektromos robogózás még nem igazán elfogadott. Az emberek szkeptikusak, mennyire használhatóak a mindennapokban, mekkora a hatótávjuk, milyen tartósak, meddig bírja az akkumulátor. A környezettudatos lelkiismeret legtöbbször kevés. Akkor fogják választani a vásárlók az új alternatívát, ha az valamiben többet tud nyújtani. A Florenz Classic esetében extra teljesítményt nem várhatunk, egyedül a rendkívül olcsó üzemeltetés jöhet szóba, amit viszont az eléggé magas vételár kérdőjelez meg. Itt következne az állam szerepe, amely - nálunk szerencsésebb helyzetben lévő országokban - komoly összeggel támogatja a környezettudatos járművek vásárlóit. Sajnos Magyarországon ilyesmiről még csak szó sincs...

Előnyök:

  • Hangtalan üzem
  • Olcsó fenntartás
  • Menet közben nincs károsanyag-kibocsátás
Hátrányok:
  • Magas vételár
  • Nehezen birkózik meg az emelkedőkkel
  • Korlátozott hatótávolság
  • A vezérlő elektronika túlzottan szabadon van

A teszt a Motorrevüben jelent meg.