Szemrevételezéskor a legkülönfélébb rendellenességeket fedezhetjük fel a gyújtógyertyán. A következőkben ismertetjük ezek egyes fajtáit, feltárjuk lehetséges kiváltó okaikat, valamint sorra vesszük várható hatásaikat és a hiba elhárításához szükséges teendőket.



Miután kiszereltük, a gyújtógyertya vége remekül mutatja a motor állapotát és a henger belsejében lévő benzin-levegő keverék arányát. A motorgyertya állapotát felmérve, egy kis rutinnal könnyen orvosolhatjuk a leggyakoribb hibákat.

Normális állapot

A minimális hézag, valamint a szigetelőcsúcs szürkésfehér-szürkéssárga, esetleg őzbarna elszíneződése arra utal, hogy megfelelő a motor beállítása és a gyertya hőértéke.

Forrás: Motorrevü

Forrás: Motorrevü

Koromlerakódás

Finom fekete koromréteg fedi a szigetelőcsúcsot, az elektródákat és a gyertyaházat.

Lehetséges ok: rosszul beállított keverékarány, túlságosan dús keverék, erősen szennyezett légszűrő, hibásan működő szívató, javarészt rövid szakaszokon használják a motorkerékpárt, túl hideg vagy alacsony hőértékű a gyertya.

Hatása: a kúszóáram miatt nehézkessé válik a hidegindítás, egyenetlen lesz a gyújtás. Ennek következtében elégetlen üzemanyag juthat a katalizátorba, és károsíthatja azt.

Teendő: be kell állítani a keverékarányt és a szívatót, ellenőrizni kell a légszűrőt.

Megolvadt elektródák

Karfiolos elektródák, esetleg gyertyaidegen anyagok kicsapódása.

Lehetséges ok: túlhevülés, izzás - például korai gyújtás - miatt égési maradványok az égéstérben, meghibásodott szelepek vagy gyújtáselosztó, rossz minőségű üzemanyag, nem előírásszerűen meghúzott gyújtógyertya.

Hatása: a teljes leállás (motorkárosodás) előtt érezhetően csökken a motor teljesítménye.

Teendő: ellenőrizni kell a motort, a gyújtást és a keverékképzést. Ki kell cserélni a gyertyát és az előírt nyomatékkal kell meghúzni az újat.

Forrás: Motorrevü

Forrás: Motorrevü

Mázasodás

Helyenként barnássárga, esetleg zöldes mázréteg alakul ki a szigetelőcsúcson.

Lehetséges ok: hamuszerű lerakódás képződik a benzinben és a motorolajban lévő adalékanyagokból.

Hatása: ha hirtelen nagy terhelést kap a motor, megolvad, és elektromos vezetővé válik a lerakódás.

Teendő: pontosan be kell állítani a keverékképző rendszert.

Megolvadt középelektróda

Megolvad a középelektróda, buborékos, szivacsos szerkezetű lesz a szigetelőcsúcs.

Lehetséges ok: túlhevülés, izzás - például korai gyújtás - miatt égési maradványok az égéstérben, meghibásodott szelepek vagy gyújtáselosztó, rossz minőségű üzemanyag, alacsony hőértékű vagy nem előírásszerűen meghúzott gyújtógyertya.

Hatása: egyenetlen gyújtás, teljesítménycsökkenés.

Teendő: ellenőrizni kell a motort, a gyújtást és a keverékképzést, valamint azt, pontos nyomatékkal lett-e meghúzva a gyertya. Adott esetben megfelelő hőértékű új gyertyára kell cserélni.

Forrás: Motorrevü

Forrás: Motorrevü

Lerakódás

Erőteljes lerakódás képződik a szigetelőcsúcson és a testelektródán a benzinben és a motorolajban lévő adalékanyagokból. Salakszerű réteg alakul ki a felületen (olajkoksz).

Lehetséges ok: ötvözetalkotó anyagok maradhatnak vissza - főleg a motorolajból -, melyek aztán lerakódnak az égéstérben és a gyújtógyertyán.

Hatása: teljesítménycsökkenést és motorkárosodást előidéző gyertyaizzáshoz vezethet.

Teendő: ellenőrizni kell a motor beállításait, adott esetben át kell állni másfajta olajra.

Olajfilm

Vékony, fekete olajréteg vonja be a szigetelőcsúcsot, az elektródákat és a gyertyaházat.

Lehetséges ok: túl sok az olaj az égéstérben, túl van töltve a motorolaj, erősen kopottak a dugattyúgyűrűk, a hengerperselyek és a szelepvezetékek.

Hatása: egyenetlen gyújtás vagy akár gyertyarövidzárlat, teljes működésképtelenség.

Teendő: a motor ellenőrzése, helyes üzemanyag-olaj arány beállítása.

ForrA!s: MotorrevA1

Forrás: Motorrevü

Szigetelőcsúcs-törés

Darabok törnek le a szigetelőcsúcsból.

Lehetséges ok: szakszerűtlen kezelésből eredő mechanikai sérülés. Kezdeti stádiumában általában csak hajszálrepedésként észlelhető. Szélsőséges esetben - főleg túlzottan hosszú üzemeltetés esetén - akár szét is robbanhat a szigetelőtest, ha lerakódás alakul ki a szigetelőcsúcs és a középelektróda között.

Hatása: egyenetlen gyújtás, olyan helyekre ugrik át a gyújtószikra, ahová nem jut el biztonsággal a friss keverék, kopogó motorhang.

Teendő: ki kell cserélni a gyertyát.

Erőteljes elektródakopás

Szemmel láthatóan nagyon megfogyatkozott a közép- és/vagy a testelektróda.

Lehetséges ok: kikezdték őket a benzinben és a motorolajban lévő agresszív adalékanyagok, lerakódás következtében kedvezőtlen áramlási viszonyok alakultak ki az égéstérben, túlhevülés, nem megfelelő gyújtógyertya.

Hatása: egyenetlen gyújtás - főleg gyorsításkor (nem képes áthidalni a gyújtófeszültség a nagy hézagot), nehézkes indítás, kopogó motorhang.

Teendő: ki kell cserélni a gyertyát.

Forrás: Motorrevü