Rejteget még kincseket a szülők hálószobája, csak kutatni kell, mint gyerekkorunkban. Ezúttal a régmúltban a család által vásárolt 210-es típus eredeti, és teljes dokumentációja került elő egyenesen 1989-ből. Egy megsárgult számla 14 ezer 700 forintról, egy kopottas használati útmutató, valamint a szállítólevél, amely a ma forgalomban lévőkkel gyakorlatilag azonos formájú, és az egykori Csehszlovákia színeit viselő kartonlapocska a rápecsételt gyártási számmal.

Izgalmas események szemtanúja lehetett ez a Babetta 1989 Magyarországán. Sorra alakultak a pártok, az előző évtizedek hatalmasai egy asztalhoz ültek a következő évtizedek leendő hatalmasaival (Nemzeti Kerekasztal Tárgyalások), elfogadta a parlament a rendszerváltást megkönnyítő jogszabályokat (úgynevezett sarkalatos törvények), és egy szakállas fiatalember nagy tömeg előtt követelte, hogy ruszkik haza (Orbán-beszéd június 16-án). Eközben Demjén Rózsi Szerelemvonat című slágere vezette a listákat, míg a tévében egy ország nézte esténként a Ladával taxizó Taki bácsit a Szomszédokban. A fiatalabbak a Vissza a jövőbe második részét várták a mozikba, amely sokaknak csalódás volt a széria nyitófilmje után.



14 ezer 700 forint egy új Babettáért 1989-ben, "nagy pénz lehetett az akkor" - közölte Nógrádi Attila kollégám, miután meglátta a blokkon a vételárat. Utána néztem, hogy mennyire. A KSH hivatalos adatai szerint "az alkalmazásban állók havi bruttó átlagkeresete 10 ezer 571 forint volt 1989-ben. Egy kiló fehér kenyér 12 forintba került, a világos hazai sör 12,80 volt, ám a "minőségi hazai sör"-ért már 18 forint 20 fillért kellett kifizetni. Kíváncsi voltam egy gombóc fagyi árára is, de ennek nem akadtam nyomára, a 100 grammos Szerencsi tejcsoki azonban 28,80 forint volt kereken húsz éve.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

A babettázás alapjai - a képre kattintva végignézhető az útmutató


Lapozzunk már bele végre a használati útmutatóba, amelyet itt és most teljes terjedelmében közkinccsé teszünk. Akinek nincs meg otthon (az [origo] Babettájához pl. nem kaptunk), az ide mindig visszatérhet, hogy gyári útmutatást kapjon a motorja karbantartásához, vagy ha épp csak olvasgatni szeretne. Mi most csak a legérdekesebbek adatokat emeljük ki. Tudták például, hogy 70 decibel a motor hivatalos zajszintje?

"Egyszerű szerkezetű, könnyen kezelhető, kétfokozatú automata sebességváltóval ellátott, így használata komolyabb szakértelem nélkül is kényelmes utazást biztosít" - foglalta össze tulajdonképpen a moped sikersztorijának lényegét a bevezető egy mondata. A hivatalos teljesítmény adat 1,75 kW percenkénti 5000-es fordulaton (ez 2,38 lóerőnek felel meg), és miközben 51 kp (azaz 51 kilogramm) a moped tömege, a használati útmutató szerint a teherbíró képessége 135 kp. Igaz, a "hasznos terhelhetőség" 90 kp, "ebből a csomagtartó 5 kp". (Igyekszünk majd figyelni rá, és nem túlterhelni a narancssárga műanyag kosarat.)

Az ízelítőből természetesen nem maradhatnak ki a járműveknél leggyakrabban emlegetett adatok sem. A Babetta hivatalos végsebessége 40 kilométer/óra, míg a papírja tartós utazási sebességnek a 35 kilométer/órát írja. Az üzemanyag-fogyasztása ennek megfelelő: 1,8 liter 100 kilométeren 27 kilométer/órás sebességnél.

Ha ezek mellett arra is kíváncsi az olvasó, miként kell szakszerűen fékezni és megállni a motorral, vagy hogyan lehet egyszerűen kerékpárként használni, esetleg a kipufogódob hivatalosan leírt tisztításnak fortélyai érdeklik, lapozzon bele minél gyakrabban a használati útmutatóba. Mi is ezt tettük: "Sok örömet, és kellemes biztonságos utazást kíván Önnek a ZVL koncernovy podnik KOLÁROVO Csehszlovákia."