Az elmúlt nyolc évben 1013 olyan baleset történt Budapest útjain, amelyet motoros okozott - ebből 48 esetben meg is halt. Ne légy bogár! jelmondattal rendezett baleset-megelőzési programot a Budapesti Rendőr-főkapitányság szombaton, bemutatóval, színészekkel és Talmácsival. Az esemény apropóján végigvesszük, mire érdemes figyelni a szezonkezdetkor.
Ahogy kell, bukósisakban. Sajnos lehetett látni anélkül motorozó rendőröket is
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
"A motorosok száma évről évre nő, a motorok teljesítménye egyre nagyobb, a balesetek száma is ennek megfelelő növekedést mutat" - olvasható a BRFK közleményében. Ezért rendezték meg - hagyományteremtési céllal - a Ne légy bogár! Motoros Baleset-megelőzési Napot a Hungária Rendőregylettel karöltve, hogy a motoros társadalom figyelmét felhívják a balesetek elkerülhetőségére. Nem megfelelően megválasztott sebesség, előzési szabályok megsértése, figyelmen kívül hagyott elsőbbség, túl kicsi követési távolság, irányváltás, haladás és kanyarodás szabályainak megszegése és a tilos jelzésen áthaladás a leggyakoribb balesetforrás.
Száguldás nélkül is a motor a leggyorsabb |
Itt a tavasz, rajzanak a motorosok - szinte hetente frissül a motoros halálesetekről megemlékező blog. Motorra szállnak, akik eddig autóba vagy tömegközlekedésre kényszerültek. Egy-két dolgot azonban vegyünk számításba. A szervezetnek, az agynak újra át kell állni a százszázalékos figyelemre, testünknek újra hozzá kell edződnie az erőhatásokhoz. Ne feledjük azt sem, hogy 10-15 fokos külső hőmérsékletnél lehet, hogy az aszfalt még csak 2-5 fokos. A gumik nem úgy melegszenek, nem úgy tapadnak, mint nyáron, meg amúgy is, fázik és gémberedik a kéz, és még a reflexek is kissé tompák. Ne csak a motort készítsük fel a tavaszra, a szezonra, hanem magunkat is! A fokozatosság elvét betartva, mire megjön a jó idő, már simán megüljük a paripát, és a reakcióidő is csökken - hetven körül, két keréken rettentő gyorsan történnek az események.
Ahogy kell: tetőtől talpig védőfelszerelésben. Ezen nem szabad spórolni
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Nem lehet elégszer hangsúlyozni a védőfelszerelés fontosságát. Nem elég a bukósisak, pláne nem a hatezer forintos gazdaságos! Az internetes motoros áruházak lapjain szétnézve, vagy egyszerűen csak betévedve egy kereskedésbe, kevesebb mint százezer forintból tetőtől talpig rendes, protektoros, szél- és vízálló ruhát, kevlárbetétes kesztyűt, rendes bukósisakot és gerincvédőt vehetünk. Sokszor hallottam már, hogy esni kell tudni, nem öltözködni. Részben igaz, de ha egy lökhárító állítja meg az embert, oda nem tudás kell, hanem védelem. A fent említett összegért akár feloldozást kaphatunk a kerekesszék alól! Persze nem mindenki teheti meg, hogy gazdagon protektorozott kabátot és egyéb védőruházatot vegyen magának. A pénz kézügyességgel pótolható: néhány ezer forintért kaphatók protektorok, olcsóbb házilag bevarrni őket a kabátba.
Megfelelő motor - megfelelő tudáshoz |
A rendezvényen felállítottak egy baleseti sátrat, ahol valóban megrázó képeket láthattunk a hibázó motorosokról és motorjaikról. Rendeztek ügyességi versenyt, gyermekmotoroztatást, stunt és rendőrmotoros bemutatót is. Ahogy illik, és elvártuk, Csányi Sándor színművész és Kovács István, alias Kokó rendesen felöltözve, védőfelszerelésben jelent meg és motorozott a felvonuláson. Nagy sikere volt a veteránmotoros bemutatónak, ahol gyári újjá varázsolt Pannóniák sorakoztak, egy-két BMW, Jawa, MZ mellett.
Nem egyenrangú felek. Mindig a motoros húzza a rövidebbet
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
A rendőrség tényleg kitett magáért, még balesetet is szimuláltak, bábuval. Egy személyautóval frontálisan ütköztettek egy motorost. Aki látta és hallotta a szinte csak ezredmásodpercig tartó csattanást, majd a motoros esését, annak nem kell többet magyarázni. Talán minden motoros rendezvényen, sőt, az A kategóriás jogosítvány kiosztásával egy időben, mindenkinek - élőben - végig kellene néznie egy ilyen szimulációt. Máris felére-harmadára csökkenne a balesetek száma!
Ezt erősítette meg Talmácsi Gábor világbajnokunk is, aki hatalmas ováció közepette lépett fel a színpadra. Talma szűkszavúan mondta el véleményét a védelemről. A KRESZ betartása, állandó figyelem, védőfelszerelés, kiemelten fejre és gerincre, hozzáértők tanácsának kikérése motor és felszerelés vásárlásakor, pályanapok és a tudásunknak megfelelő motor meglovagolása. Ennyi, sem több, sem kevesebb, ebben a néhány szóban viszont minden benne volt. Talmácsi vastaps mellett vonult át a kiépített rutinpályára, ahol egy rendőrségi BMW-vel került szorosabb kapcsolatba. Persze a rendőrök is megmutatták, mit tudnak. Elnézve őket, azt ajánlom, akit rendőrmotoros meg akar állítani, ne próbáljon menekülni.
Böröczky József humorista, szakkommentátor, Talmácsi Gábor világbajnok és Tóth Gábor budapesti rendőrkapitány
A rendezvény végén közös - a rendőrség által biztosított - felvonulást tartottak. Aki kint volt, az értette, tanulta, hogy ne csak az autós vigyázzon és legyen észnél, hanem a motoros is. Egy dolog viszont szemet szúrt: az összegyűlt nézők, motorosok között bukósisak nélkül motoroztak a rendőrök.
Utolsó kommentek