Igencsak nehéz választási helyzetben lesz, aki jövőre szeretne motort venni: talán még soha ennyi új és felfrissített motor közül nem lehetett válogatni. Hogy megkönnyítsük az áttekintést a motorok kavalkádjában, összegyűjtöttük a hazai piacot is érintő legfontosabb újdonságokat.
Nézze meg 2008 motoros újdonságait a galériában, kattintson a képre!
Ősszel két nagyszabású motorkiállítást is tartottak Európában (Párizsban és Milánóban), amelyeken egymást érték az újdonságok. Talán még soha ennyi új modellel nem licitáltak egymásra a gyártók, amelyek - akárcsak az autóiparban - egy sereg új kategóriát is kitaláltak, hogy még több vásárlót nyerjenek meg. Az európai márkák természetesen kihasználták a helyzeti előnyüket, de nem érheti panasz a japánokat sem, akik futószalagon hozzák az újabbnál újabb és egyre erősebb motorjaikat. Az alábbiakban ábécé sorrendben gyűjtöttük össze a márkákat és legfontosabb újdonságaikat.
Aprilia
SMV 750 Dorsoduro, azaz magyarul keményhátú néven dob piacra egy vadonatúj nehézsúlyú supermotót az Aprilia. A klasszikus supermotós stílusban épített paripa a tavaly bemutatott csupasz Shivertől örökölte 750 köbcentis, 95 lóerős motorját és vázát, ám a masszív futómű már teljesen egyedi. A városi betyárkodásra és kanyarvadászatra megálmodott Dorsoduro igényes első villájával, radiális fékekkel és cakkos tárcsákkal lóg ki az átlagmotorok közül. A 2008 második negyedétől megvásárolható motor ára valahol a Shiver környékén lesz, azaz mintegy 2,2 millió forint környékén várható.
Csak koncepcióként mutatta be az Aprilia az FV2 1200 nevű motorját az őszi Milánói Motorszalonon, ám nem szabad kihagyni az újdonságok felsorolásból ezt a minden csavarjával meghökkentő kétkerekűt.
Nézze meg 2008 motoros újdonságait a galériában, kattintson a képre!
A teljesen új 1200 köbcentis V2-es blokk köré az olasz mérnökök egy olyan formát álmodtak, amely nagy valószínűséggel visszaköszön majd a jövő Apriliáin is. Ami a technikai megoldásokat illeti, a - meghökkentésen túl - a fő cél a lehető legalacsonyabb tömeg elérése volt. Ennek szellemében a segéd- és főváz is, ami nagyban hozzájárult ahhoz, hogy 160 kiló alá sikerült szorítani az FV2 1200 súlyát.
BMW
A HP2 Sport nevű modelljével a BMW ismét bebizonyította, nem szabad leírni a boxermotorokat. Az új fejlesztésű 1170 köbcentis kéthengeres blokkból 130 lóerőt sikerült előcsalogatniuk a bajor mérnököknek, ami nagy fegyvertény egy boxermotor esetében. A HP2 Sport természetesen megkapta a BMW egyedi technikai csemegéit: Telelever futómű előre, Paralever Evo hátulra, kardánhajtás, egykarú lengővilla, valamint divatos farokidomba rejtett kipufogó a főbb jellemzők.
Nézze meg 2008 motoros újdonságait a galériában, kattintson a képre!
Az endurópártiak két teljesen új BMW-t is kapnak jövőre, amelyek külsejüket a legendás R 1200 GS-től örökölték. Az F 800 GS jelzésű masina nevéből már sejteni lehet, hogy a motor lelke az a 800 köbcentis, sorkettes blokk, amely tavaly debütált az F 800-as sorozatban. Az F 650 GS-ben is egy sorkettes blokk dolgozik, csak egy számmal kisebb, teljesítménye 71 lóerő. Mindkét motor klasszikus endurós értékekkel bír, bár a magas építési mód, kényelmes üléshelyzet és strapabíró futómű ellenére nyilván elég kevesen fogják terepen is kipróbálni a masinákat.
Sárdagasztásra egyébként is egy ugyancsak teljesen új motort, a G 450 X nevű sportendurót építette a BMW. A telitankoltan is mindössze 120 kilós motorról még annyit érdemes tudni, hogy egyhengeres blokkjának maximális teljesítménye 50 lóerő, míg a nyomatékmaximum 48 Nm.
A BMW háza táján meg kell még említeni a 2008-ra alaposan felfrissített R 1200 GS-t és annak világjáró változatát, az Adventure-t. A kéthengeres boxer teljesítménye 105 lóerőre nőtt (a korábbi 100-ról), de megerősítették a vázat, javítottak a futóművön és a motor ergonómiáján is.
Ducati
A Ducati idén bemutatott legnagyobb durranása a vadonatúj 848 szupersportmotor, amelynek 134 lóerő leadására képes és ehhez mindössze 168 kilós tömeg társul. Az olasz motorépítés legújabb remeke olyan finomságokkal büszkélkedhet, mint egykarú lengővilla, gyönyörű Marchesini felnik, radiális Brembo fékrendszer és minden paraméterében állítható futómű.
Nézze meg 2008 motoros újdonságait a galériában, kattintson a képre!
Az 1098 R nevű modelljével a Ducati megalkotta történetének legerősebb és egyben legkönnyebb szériamotorját: a 180 lóerős sportgép mindössze 165 kilót nyom a mérlegen, ami egy sereg méregdrága ámde szuperkönnyű alkatrésznek köszönhető. Ilyen például a karbonból készült kipufogó vagy a pillekönnyű Marchesini felnik. Az 1098 nevű "alapmodelltől" nem csupán erősebb motorjával, de igényesebb futóművével és fékrendszerével tér még el az R kivitel, amely ennek megfelelően jóval drágább is lesz.
Szintén nagy figyelem övezte a legújabb és legkisebb Monster 696 leleplezését, ami nem is meglepő, hiszen ebből a motorjából adja el a legtöbbet a Ducati. A teljesen átrajzolt szörnyeteg új vázat, motort és futóművet kapott. A válogatott alkatrészeknek köszönhetően 163 kilóra sikerült csökkeni a súlyt, míg a teljesítmény (9 százalékkal) 80 lóerőre nőtt az elődhöz képest. Látványosra sikeredett még az új kipufogórendszer is, bár ehhez nagyon hasonlót láthattunk már a -ön is... Érdemes szót ejteni az igényes első villáról és a radiálisan rögzített fékekről is, amelyek ritka darabok ebben a kategóriában.
Honda
A hatszázas Hornet után végre megérkezett az egy számmal nagyobb csupasz motorja a Hondának, amely CB1000R néven kerül a szalonokba. A meglehetősen futurisztikus formájú paripa meghajtásáról a 2007-es CBR1000RR némileg áthangolt blokkja gondoskodik, ami közel 130 lóerős teljesítményt jelent. A kissé ormótlan formájú kipufogóról szerencsére hamar elvonja a figyelmet az egykarú hátsó lengővilla és a dobócsillag mintázatú felni, amely a motor egyik legszebb eleme.
Nézze meg 2008 motoros újdonságait a galériában, kattintson a képre!
A Honda teljesen új DN-01 nevű motorja akár egy egész estés sci-fi kellékének is elmehetne, ráadásul nem csupán a formai megoldásai előremutatóak, de a technikája is. A túramotornak szánt járgány legérdekesebb eleme a váltó, amely lehet teljesen automata, illetve igény szerint a pilóta kézzel is váltogathat a sebességek között. Így, leírva elég egyszerűnek hangzik, ám a Honda mérnökeinek hosszú évekbe telt, míg egy sorozatgyártásra alkalmas megoldással rukkoltak elő. A motor koncepcióváltozatát egyébként már 2005-ben megvillantotta a japán gyár a 39. Tokió MotorShow-n.
Nem látszik ugyan a képeken, de alaposan megújult a CBF600 N és annak , az S kivitel. A derék igásló egy teljesen új befecskendezős motort kapott, amelynek műszaki alapját a 2007-es CBR 600 RR blokkja adja, persze alaposan áthangolva. A 77 lóerő és közel 60 Nm-es nyomaték vélhetően a jövőben sem fogja feltépni az aszfaltot a motor alól, ám nem is ez volt a cél, hiszen ezt a típust elsősorban a kezdőknek szánja a japán gyár. Az újítások listáján szerepel még az alumíniumból készült váz (a korábbi acélcső helyett) és az új futómű is.
Nézze meg 2008 motoros újdonságait a galériában, kattintson a képre!
A 2008-as modellév további nagy Honda-újdonsága a legfrissebb CBR1000 RR, amelynek formája szakít a korábbi években megszokott stílussal, és teljesen új fejezetet nyit a gyár életében. A külső megítélése persze szubjektív dolog, nyilván lesznek, akiknek első blikkre tetszik majd és a kikerekedett idomzat. Nem lehet vita tárgya viszont, hogy az új CBR még könnyebb és erősebb lett elődjénél, bár a Hondát ismerve nyilván a paripa kezelhetősége is finomodott, bár erre csak jövő tavasszal kaphatunk választ egy kiadós tesztelés keretei között.
Utolsó kommentek