Az elmúlt hétvégén két motoros ütközött össze a mecseki szerpentinen, amit felvett az egyik jármű tankjára szerelt kamera, így könnyen ki lehet elemezni a tragédiát. Szakértők szerint elkerülhető lett volna a baleset, ha a vétkes motoros betart néhány alapszabályt, és nem próbál meg egy látványos képsor kedvéért tudásán felül közlekedni. A házi készítésű motoros videóktól már most hemzseg az internet, sokan életük leggyorsabb száguldását, legbevállalósabb kanyarvadászatát veszik fel halálos kockázatot vállalva.
Június 10-én, vasárnap Pécs és Komló között egy 23 éves motoros kanyarodás közben elvesztette uralmát sportgépe fölött, és átsodródott a szembejövő sávba, ahol frontálisan ütközött egy másik motorossal, aki a helyszínen életét vesztette, míg a vétkest kétszer kellett újraéleszteni és mentőhelikopterrel kórházba szállítani. Az eset egy lett volna a mostanában egyre szaporodó motoros balesetek között, ám a tragédiát rögzítette az egyik motor tankjára szerelt kamera, amelynek felvétele bejárta a magyar televíziókat, és az internetre is felkerült. A képsorok döbbenetesek, mindenki joggal háborodhat föl és rettenhet meg, ám az általánosításokon, közhelypufogtatásokon és a motorosokról kialakított negatív sztereotípiák megerősítésén túl nem sok mindent tettek hozzá a médiumok az esethez vagy egy hasonló tragédia megelőzéséhez.
A svéd példa ragadós
Ahhoz, hogy eljussunk a Mecsek kanyarjaiban történt tragédiához, előbb meg kell emlékeznünk egy Svédországban élő úriemberről, akinek úttörő szerepe volt abban, hogy a nagy nyilvánosság is megismerhette a "házi készítésű ámokfutás" műfaját. A magát misztikusan Ghost Ridernek nevező motoros arról vált híressé, hogy professzionális eszközökkel megörökítette közúti száguldozásait, amit aztán jó pénzért DVD-n kezdett el árulni. Az első Ghost Rider "mozi" még 2002-ben jelent meg, és az egyik jelenetében az látható, amint hősünk kevesebb, mint 15 perc alatt teljesít egy közel 70 km-es távot Svédországban, helyenként 300 km/órás tempóval repesztve az autók között. Az eszeveszett száguldásra rengetegen voltak kíváncsiak, így az évek alatt jöttek a folytatások szép számmal, jelenleg az ötödik Ghost Rider-kiadásnak örülhet az egyre szaporodó rajongótábor.
A fekete, rendszám nélküli motoron és ugyancsak fekete ruhában, bukósisakban száguldozó Ghost Rider személyazonosságát egyébként a mai napig nem sikerült egyértelműen megállapítani, a Wikipédia például nevezi meg - az egyik lehetséges - Ghos Riderként, ami elég kézenfekvő, ugyanis ő állította fel az egykerekezési sebességrekordott, amikor jócskán 300 km/órás tempó felett száguldott turbófeltöltős Suzuki Hayabusájának hátsó kerekén.
Sokan azt is tudni vélik - ami egyébként a legvalószínűbb -, hogy több profi motorost és motort használt a DVD-ket készítő stáb, a nevek között felmerült az ugyancsak svéd motorversenyző neve, aki 2005-ben életét vesztette a híres és életveszélyes Man-szigeti TT-n. Akárki lapul is a fekete bukósisak alatt, a lényegen ez nem változtat, a rendőrőkből bohócot csináló, a közlekedés szinte összes szabályát áthágó, életveszélyes ámokfutást rendező és kalandjait rögzítő motoros hamar népszerűvé vált, az interneten hemzsegnek a DVD-kről lemásolt jelenetek, így bárki könnyedén végignézheti, hogy mit kell tenni, ha valaki a "legjobb vesedonor" címre pályázik.
Tele az internet önjelölt Ghost Riderekkel
Egy nagy teljesítményű sportmotorhoz még újonnan is viszonylag könnyedén hozzá lehet jutni - például egy több mint 180 lóerős, ezer köbcentis Suzuki GSX-R 3,3 millióért hazagurítható - míg használtan már szinte bármi kifizethető, ami néhány éve még elérhetetlen álom volt. Egy videokamera megvétele már szinte nem is tétel, akácsak a rögzítő állványé, az interneten rengetegen kínálnak különféle megoldásokat, a leggyakoribb esetben a tankra rögzítik az optikát. Természetesen nem kell profi állvány a kamera felszereléséhez, néhány méter ragasztószalag, egy-két alátét és szivacs segítségével percek alatt rögzíthető a felvevő, bár ekkor macerás, hogy tankoláskor meg kell ismételni a procedúrát.
A technikai feltételeket tehát viszonylag könnyedén elő lehet teremteni, azonban azt is figyelembe kell venni, hogy a motorgyárak eszeveszett súlycsökkentő és teljesítménynövelő harcával legfeljebb csak a fizetőképes kereslet tudja tartani a tempót, a motorosok képességei és tudása már aligha, így hiába a versenypályákról átvett méregdrága futómű és technika, a legújabb gépek valós képességeit csak nagyon kevesen tudják kihasználni, és azt is csak zárt pályán. Sajnos sokan nincsenek tisztában azzal a ténnyel, hogy manapság a leggyengébbb láncszem már maga a motoros, aki ha önmaga korlátain túl merészkedik, akkor annak rendszerint baleset lesz a vége.
Egy korszerű sportmotor egészen új dimenziókat nyithat meg a közlekedés során az autókhoz képest, olyan gyorsulási élményt tud nyújtani, ami könnyen magával ragadhatja az embert, így némileg érthető az az igyekezet, amellyel be akarnak avatni másokat is az élményekbe a fellelkesült motorosok. Ghost Rider - az egyre szaporodó házi készítésű videókat látva - számtalan követőre lelt, akik házilag ,vagy profi állvány segítségével kamerákat szerelnek a motorra, így örökítve meg egy-egy gurulást. Sokan az elérhető végsebességet akarják demonstrálni, mások csak egy-egy túrát rögzítenek, hogy legyen valamit nézegetni a téli hónapok alatt, míg olyanok is vannak szép számmal, akik az autók közötti cikázást veszik fel, akárcsak a fekete motoros példakép. Hasonlóan cselekedett a Mecsekben karambolozott fiatalember is, aki a felvétel szerint több alapvető hibát is elkövetett, ami az egy hónapos motoros jogosítványának birtokában nem is csoda. Arról vitatkozni, hogy az eset megfelelő rutin birtokában elkerülhető lett volna-e, vagy sem, felesleges, arról azonban érdemes szót ejteni, hogy hogyan előzhető meg hasonló szituáció. Szakértőnk az [origo] motoros sulijában is közreműködő Szabó Attila.
Utolsó kommentek