A kipufogó nagyon kényes és macerás terület a motorgyárak számára, hiszen egyfelől meg kell felelni egy sereg környezetvédelmi és zajszennyezési előírásnak, másfelől dögös hangot kell kreálni a paripa mellé. Ennek a kettősségnek rendszerint nem is tudnak megfelelni, ezért a legjobban akkor járunk, ha átvesszük az irányítást, és a garázs mélyére száműzzük a régi dobot.
Az autókon, motorokon lévő kipufogódobok többsége úgy tele van tömve katalizátorokkal, mint a pitiáner csempész csomagtartója hamis Marlborókkal, így aztán nem is csoda, hogy a legtöbb motornak kimondottan vérszegény hangja van gyári állapotában. Az újdonsült tulajok számára sovány vigasz, hogy kedvence teljesíti az Euro-3-as normát, ha mindez a teljesítmény kárára történik, ráadásul nem hallja a motorja muzsikáját, vagy ami még rosszabb, szinte hangtalanul siklik a kocsisorok között, így csak akkor veszik észre, ha már rég elrobogott a dugóban szendergő autósok mellett.
Hasonló cipőben jártunk hű GSR600-as motorunkkal is, amelynek sajnos gyárilag elég visszafogott volt az orgánuma, így sürgősen valami megoldás után kellett nézni. Mivel a modell idén került piacra, így a kipufogógyártó cégek csak a szezon közepére, végére készültek el az utángyártott darabokkal, komoly szórást mutatva mind a minőség, mind az árak terén. A japán Yoshimura eminens módjára elsőként jelentkezett , ám ezek negyedmilliós ára taktikus kivárásra késztetett minket.
Nem kevés hangtalanul - és ennek köszönhetően kissé frusztrálva - megtett kilométer után egy véletlen hozta a megoldást. Fékpados anyagunk készítésekor a kereskedés udvarán ácsorgó teszt GSR-en egy szokatlan formájú dobon akadt meg a tekintetem, amit rögtön heves kíváncsisági roham követett.
A szépen kidolgozott csöveken lévő matrica tanúsága szerint az a magyar Bódis cég munkája, amely már lerakta a névjegyét a versenysportban nem kevés bömbölve.
Új motor születik
GSR-ünk fékpadi mérése ugye adott volt, így jött az ötlet, hogy rakjuk át a dobot, ezzel a hang mellett a teljesítménytöbbletre is fény derül.
Mint utólag kiderült, a Bódis-dob inkább csak szépen kivasalta a , ám ami ennél sokkal kézzelfoghatóbb, hogy a GSR motorjának mélyéről végre sikerült előcsalogatni a benne szunnyadó GSX-R-t.
Az alapjárati, barátságos hörgés-zörgés élvezetesen erősödik a fordulatszámmal együtt, hogy 8-9 ezertől olyan bömbölésbe, majd visításba csapjon át, amelytől minden motorrajongó karja garantáltan libabőrös lesz. A gyári kipufogó (amely nem mellesleg kiszerelve , mint egy partra vetett medúza) sorsa ezzel meg is pecsételődött, dobozban várja a nem túl hamar történő feltámadását.
Videó, letölthető hangok és további tapasztalatok a kipufogóval hamarosan.
Utolsó kommentek