Az idei év világbajnoki címét is megszerző Honda lerántotta a leplet az új 800 köbcentis versenymotorjáról, amelyet jövő évi gyorsaságimotoros-világbajnokságon fog csatasorba állítani.



leftjavascript:open_doc('http://www.origo.hu/galleries/motor/nagykep.html?pic=http://www.origo.hu/i/0611/20061108honda.jpg',50,50)Nagyobb képFormabontó újdonságok a Hondától/motor/ujdonsag/200610122007es.htmlAmikor mennydörög - Honda VTR1000F Firestorm/motor/teszt/20060809amikor.htmlDe legalább jól megy - Honda CBF 1000/motor/teszt/20060711delegalabb.htmlBelvárosi ficsúr - Honda FMX 650/motor/teszt/20060516honda.htmlMindenütt jó, de legjobb motorozni!http://forum.origo.hu/topik.jsp?id=88582&status=ok&status=ok&status=ok&status=ok&status=ok&status=ok&status=ok&status=ok

A 2007-es, új Grand Prix-szabályoknak megfelelően a Honda RC212V versenymotor erőforrása 800 köbcentiméteres, és a korábbi öthengeres konstrukció helyett V4-es hengerelrendezést használtak, de szintén teljesen új a váz is. A paripáról immáron hivatalosan is lerántották a leplet, így ennek örömére az alábbiakban két igencsak illetékes személy árul el néhány érdekes részletet a motorról.

Takanori Okuma, a Honda kutatás-fejlesztés RC212V főprojektjének vezetője így részletezi az RC212V mögött rejlő alapelveket:
"Amikor elkezdtük fejleszteni a 800 köbcentis gépet, amely tulajdonképpen a Honda MotoGP-motorjának "második generációja", kiemelt hangsúlyt fektettünk arra, hogy kiváló kezelhetőséget és vezethetőséget érjünk el. A motor kialakítását illetően az új, 800 köbcentiméterre csökkentett hengerűrtartalomnak leginkább megfelelő, V4-es kialakítás mellett döntöttünk. Ahelyett, hogy kizárólag a csúcsteljesítményre összpontosítottunk volna, arra is figyeltünk, hogy megfelelő legyen a teljesítmény leadásának karakterisztikája, ami jelentősen befolyásolhatja a köridőket. A továbbfejlesztett vezérlőrendszerek használatával elértük, hogy a motor jól vezethető alacsony illetve közepes fordulatszám-tartományban, és kiváló a teljesítménye gyorsításkor, amikor a maximumon pörög. Ami a vázat illeti, továbbfejlesztettük az RC211V esetében kidolgozott "tömegközpontosítási" megoldást, hogy még fürgébb legyen és javítsunk a motor gyors irányváltoztatási tulajdonságain. A külső megjelenése agresszív és innovatív, emellett jobban vezethető és a légellenállása is kedvezőbb. Az évadnyitóig és azután is, a teljes jövő évi szezon alatt folytatjuk a motor fejlesztését."

Motegiben, a szeptemberi japán nagydíj után, amikor először bemutatták a motort a nyilvánosságnak, Dani Pedrosa 30 kört tett meg az RC212V prototípusával. Bár a teszt elsődleges célja a kezdeti értékelés volt, Pedrosa különösen figyelemre méltó, 1:48,210-es köridőt teljesített. Az alábbiakban ő mondja el, mit gondol arról a motorról, amelyet jövőre ő és az éppen most megkoronázott világbajnok, Nicky Hayden fog vezetni.

- Milyenek az első benyomásaid az RC212V prototípusáról?
- Kicsit nehéz alaposan elemezni a motort, mert csak néhány kör megtételére volt lehetőségem. De az első benyomásom az, hogy nagyon jól érezhető a motor, ami nagyon fontos az első prototípus tesztelésekor. Nem foglalkoztunk a beállításokkal - csak az áttételen változtattunk valamennyit -, de egyértelmű volt, hogy az egész eléggé hasonló érzetet kelt, mint az RC211V.

- Meg tudtad ítélni, mennyire könnyen kezelhető?
- A motor határozottan kisebb, ami számomra előny, mivel így könnyebben tudom irányítani. A motoron ülve a könyökömmel meg tudtam érinteni a térdemet, amit az RC211V esetében nem tudok megtenni. Ez egy versenymotor esetében hasznos.

- Mit tudsz mondani a teljesítményleadásról?
- A motor karaktere egy kicsit másnak tűnik, mint az RC211V esetében, de, ahogy már említettem, ez még csak az első tesztem volt, és még folyik a fejlesztés, szóval ez még változhat. Azon kívül nem is nyomtam olyan keményen.

- Könnyebb vele menni, mint a 990 köbcentissel?
- Igen, úgy tűnik, könnyebb vele menni, mert néhány dolog kisebbnek hat a motoron és a hátsó váznyúlvány is lényegesen rövidebb, amitől az egész motor sokkal kompaktabbnak látszik. Néhány jellemvonásában inkább hasonlít egy 250 cm3-esre, de ez akkor is egy MotoGP-motor. Nem tudom, hogy kanyarban gyorsabb lesz-e, mert Motegiben sok a hajtűkanyar, és nagyon alacsonyak a kanyarsebességek.

- Szerinted melyek azok a jellemzők, amelyek jobbak, mint a 990 köbcentisnél?
- Számomra a méretek. Nem vagyok magas, és ez a motor valamivel jobban illeszkedik az én méretemhez, mint a 990-es. Bár a magasság és a tömeg ugyanakkora, mint az RC211V esetében, a motor kisebb, kompaktabb, és ez jó.

MotoGP: közzétették a 2007-es versenynaptárt/motor/20061017motogp.html