Elképesztő küzdelemben, a szerencsének is köszönhetően Talmácsi Gábor nyerte a gyorsasági motoros világbajnokság 125 köbcentis futamát a mugellói Olasz Nagydíjon. Második a svájci Lüthi, harmadik a spanyol Olive lett. A 250 kcm-esek között a spanyol Pedrosa (Honda), míg a MotoGP-ben az olasz Rossi (Yamaha) győzött.
Talmácsi Gábor élete első futamgyőzelmének örülhetett a mugellói Olasz Nagydíjon, a KTM 24 éves magyar versenyzője elképesztő húsz kör után állhatott fel a dobogó tetejére.
A jó rajtoló hírében álló Talmácsi ezúttal talán nem kapta el olyan ütemben a startot, mint szokta, így visszaesett picit az időmérőn kiharcolt második helyhez képest. Az első körökben óriási volt a tömörülés, folyamatosan cserélődtek a pozíciók, Talmácsi az ötödik helynél hátrább azonban egyszer sem került.
Már a verseny elején nyilvánvalóvá vált, hogy Talmácsi ezt a futamot csak a pálya kanyargós részén nyerheti meg, meglepően erőtlennek tűnt ugyanis motorja a célegyenesben. Akárhogy is próbálkozott, nem hogy előzni nem tudott, rendre mellette mentek el, ami azért volt különösen furcsa, mert csapattársának, a finn Kalliónak nem voltak hasonló gondjai.
Öt kör után egy ötös boly húzott el az üldözőktől, Kallio vezetett, mögötte pedig körről körre más sorrendben a svájci Lüthi, a spanyol Faubel, a hazai pályán szereplő Simoncelli és Talmácsi haladt. A csoport folyamatosan növelte előnyét, s tette egyértelművé, hogy amennyiben mindenki hiba nélkül teljesít, közülük kerül ki a végső győztes.
Először Simoncellinek remegett meg a keze, az olasz valamivel féltáv után hibázott, s hatalmas eséssel fejezte be a versenyt. Az apriliás a harmadik helyet kényszerült átadni a mögötte haladó Lüthinek, aki bravúrral védte ki, hogy eltrafálja az olaszt.
A versenyt gyakorlatilag végig vezette Kallio, a finnt azonban folyamatosan támadta Faubel. A spanyol a célegyenesben utolérte, egyszer-egyszer meg is előzte a világbajnokság (eddigi) éllovasát, a féktávon azonban Kallio mindig vissza tudta venni az első helyet. Az utolsó két kör előtt úgy tűnt, Faubel és Kallio között dől el a győzelem sorsa, Lüthi, és a futam nagy részében az ötös, majd négyes csoport utolsó helyén haladó Talmácsi lemaradni látszott.
A KTM-es az utolsó körben robbantott, folyamatosan közelített Lüthihez, mi több, az utolsó előtti kanyarban beszúrta mellé motorját, s el is ment mellette. Már örültünk a harmadik helynek, ám a csattanó ekkor még hátra volt: az utolsó kanyarban az éllovas Kallio hatalmasat esett, motorja balra, ő jobbra szállt, mégpedig olyan szerencsétlenül, hogy a nyomában lihegő Faubel már nem tudta kikerülni. A spanyol elgázolta Kalliót, s szintén kiesett, Talmácsi pedig mindent beleadva ezúttal nem veszített pozíciót a célegyenesben. Hat századdal verte meg Lüthit, aki ugyanúgy örült a második helynek, mint a magyar élete első sikerének, a pontversenyben ugyanis átvette a vezetést a roppant balszerencsés Kalliótól.
Harmadik az apriliás Olive lett, aki a végsőkig küzdött Pasinivel, meg is lökdösték egymást a célegyenesben - 12 ezred döntött közöttük. A végig a gumijaival küszködő Tóth Imre a 25. helyen ért célba.
A leintés után érkezett a hír, hogy a horrorisztikus bukás ellenére (a hordágyak is előkerültek) Faubel nem sérült meg komolyabban, minden bizonnyal ott lesz a soron következő Katalán Nagydíjon, Kallio viszont súlyosnak tűnő lábsérülést szenvedett. A pontos diagnózis, és hogy kell-e kényszerpihenőt tartania, egyelőre nem ismert.
"Nagyon vártam már, hogy magyarul szólalhassak meg ebben a székben" - lihegte az interjúszobában Talmácsi, aki 62 pontjával harmadik a világbajnoki összetettben. "Sajnos csúszott a kuplungom, ezért nem mindig tudtam tartani a többiek tempóját, de szerencsére a végén minden összejött. Persze, kellett, hogy Kallio és Faubel kiessen, de azért Lüthi mellé - szerénytelenség nélkül mondhatom - parádésan szúrtam be a motort, utána pedig azt láttam, hogy hirtelen az első helyen vagyok. Ekkor becsuktam a szemem és csak húztam a gázt, a következő pillanatban meg ünnepeltem. Iszonyatosan boldog vagyok!"
Talmácsi a magyar gyorsasági motorsport ötödik diadalát szállította, a korábbiak a 350 köbcentiben versenyző Drapál János nevéhez fűződtek. Utoljára az 1973-as Osztrák Nagydíjon csendült fel a magyar himnusz, amit az olasz rendezők ezúttal sajnos nem játszottak végig.
Olasz Nagydíj, 125 kcm:
1. Talmácsi Gábor (KTM) 40:12.658
2. Lüthi (svájci, Honda) 40:12.718
3. Olive (spanyol, Aprilia) 40:27.371
4. Pasini (olasz, Aprilia) 40:27.383
5. Kojama (japán, Honda) 40:27.737
6. Poggiali (San Marinó-i, Gilera) 40:30.698
...
25. Tóth Imre (Aprilia) 41:17.893
A pontverseny állása:
1. Lüthi 74 pont,
2. Kallio 66
3. Talmácsi 62
4. Pasini 59
5. Lai 57
6. Simoncelli 52
...20. Tóth 7
250 kcm:
1. Pedrosa (spanyol, Honda) 40:31.909
2. Lorenzo (spanyol, Honda) 40:33.095
3. De Angelis (San Marinó-i, Aprilia) 40:33.466
Rizmayer Gábor (Yamaha Kurz, Yamaha) kiesett.
A pontverseny állása:
1. Pedrosa 98
2. Dovizioso (olasz, Honda) 77
3. Stoner (ausztrál, Aprilia) 76
MotoGP:
1. Rossi (olasz, Yamaha) 42:42.994
2. Biaggi (olasz, Honda) 42:43.353
3. Capirossi (olasz, Ducati) 42:46.868
A pontverseny állása:
1. Rossi 120
2. Melandri (olasz, Honda) 71
3. Biaggi 67
Következik: a Katalán Nagydíj jövő héten Barcelonában.
Utolsó kommentek