Már csak a névegyezőséget figyelembe véve sem lehetett volna alkalmasabb helyszínt találni a KTM 950 Adventure tesztelésére, mint a Hungaroring frissen átadott offroad élményterepét, az Adventure Parkot. Meredek emelkedők, sáros talaj, valamint különleges akadályok teszik próbára a gépet és az embert.

V-rpezsdítő

A 942 cm3-es erőforrás szinte teljesen megegyezik a 2002-es Dakar-győztes Fabrizio Meoni versenygépének hajtóművével, így a várakozásoknak megfelelően vehemensen mozgatja a testes, de a közvetlen vetélytársaknál jóval könnyebb KTM-et. Már alacsony fordulatszámon hihetetlenül nyomatékos a hengerenként négyszelepes V2-es, négyezres fordulat felett pedig sportmotorokhoz hasonló gyorsulást produkál. Hatalmas, 98 lóerős teljesítménye és 95 newtonméteres forgatónyomatéka ellenére viszonylag könnyen "megülhető". Külön dicséretet érdemel a sebességváltó is, finoman, pontosan és legfőképpen gyorsan kapcsolható. A legnagyobb elismerés mégis a 235 milliméternyi rugóúttal gazdálkodó White Power első villát és hátsó rugóstagot illeti. Mindkettő precízen állítható, a terheléstől és az útviszonyoktól függően igény szerint "lőhetjük be" az ideális értékeket. Az, hogy a több mint 30 centiméteres szabad hasmagasság ellenére miként marad 200 km/óra felett is stabil a motor, az a KTM titka. Mindenesetre a remekül eltalált villaszög, a merev, térhálós csőváz és a jól hangolt futómű bármely szituációban megbízható partner. Hasonló a helyzet az elöl 300 mm, hátul 260 mm átmérőjű dupla tárcsákkal és a Brembo féknyergekkel is. Már a legfinomabb fékezésnél is érezhető, hogy nem kell majd lassítási gondokkal küzdenünk.

Útitárs

A két tank között elhelyezett rekesz iratok, kulcsok és mobiltelefon tárolására ideális, de itt kapott helyet a biztosítéktábla is. Ha viszont hosszabb túrát tervezünk, mindenképpen érdemes megvásárolnunk a tágas és vízhatlan gyári túradobozokat. Az analóg fordulatszámmérő mellé felszerelt digitális műszeregység jól leolvasható, de pont egy túraendurónál furcsa, hogy benzinszintmérő óra helyett csak egy figyelmeztető LED jutott szerephez. A szélvédelem terén sem hagy kívánnivalót maga után a KTM. A tetszetősre sikerült első idomba ágyazott dupla fényszóró szinte összeolvad a sötétített első plexivel. Mögé bebújva (persze ha nincs tanktáskánk) még nagy sebességnél sem kell küzdenünk azért, hogy a kifejezetten kényelmes nyeregben maradhassunk. Nem kérdés hát, hogy a KTM ugyancsak nyeregben marad, persze a kétkerekűek piacán. Legalábbis a 950 Adventure miatt biztosan nem kell aggódnia a gyáriaknak, hiszen minden helyzetben megállta a helyét. Ha ehhez hozzávesszük, hogy manapság az autós világhoz hasonlóan a motorkerékpárok között is egyre inkább a mindenre alkalmas öszvérek kerülnek előtérbe, talán nem nagy bátorság előre kijelenteni, biztos a sikere.
 
Kovács Zsigmond-Szabó Attila Fotó: Hilbert Péter