A BMW motorkerékpáros részlege tavaly igazán méltón ünnepelte 80. születésnapját, hiszen története folyamán először több mint 93 ezer motort adott el. A túragépek szegmensében - világviszonylatban - közel 40 százalékos részesedést ért el a müncheni cég, s tovább erősítette piacvezető szerepét. A tavaly eladási rekordokat döntő BMW új csúccsal büszkélkedhet bevételei szempontjából is, hiszen közel 1,3 milliárd eurós forgalmat bonyolított le.
A rekordok egy új négyéves terv elindítására sarkallották a BMW-t. 2007-ig 16 újdonsággal rukkol ki a márka, amely idén 100 ezer motort szeretne eladni, míg az illetékesek a ciklus utolsó évére már 130 ezer kétkerekű értékesítését prognosztizálják. Az újdonságok közül kettő már kapható, a Suzuki Hayabusa és a Honda Blackbird riválisaként beharangozott soros négyhengeres K1300RS sporttúra motort pedig az őszi müncheni motorkiállításon (InterMot) mutatják be. A BMW azonban nem csak újdonságokkal lép színre, hiszen az F-sorozatban, valamint az R- és a K-szériában is alapos modellfrissítést hajtott végre.
Családtag
Amikor 1980-ban a BMW bemutatta az első nagy lökettérfogatú túraenduróját, az RG 80 GS-t, a legtöbben kételkedve fogadták a forradalmi újdonságot. Az ok: senki nem hitte, hogy egy nagy lökettérfogatú, kéthengeres motor terepen is könnyen kezelhető lehet. A kétkedők azonban hamar megváltoztatták véleményüket, hiszen a GS modellcsalád évről évre egyre nagyobb eladási és sportsikereket aratott. A GS Hubert Auriol és Gaston Rahier révén négyszer nyert a Dakar Ralin. 1980 és 2003 között a kilenc GS verzióból - ebben a periódusban 800 és 1130 cm3-es GS-ek készültek - 170 ezer darabot adott el a BMW, míg a GS megalapozott egy új motorkerékpár-fajtát, a "maxiendurót". A kategória létjogosultsága egyértelmű, hiszen ma már valamennyi nagy gyártó palettáján szerepel egy nagy lökettérfogatú túraenduró. Természetesen az úttörő BMW sem ült a babérjain, s négy év után teljesen áttervezte a GS-t. Ez szó szerint értendő, mivel az R 1150 GS és az új R 1200 GS csak a fékrendszerében hasonlít egymásra, a 3 millió 568 ezer forintért megvásárolható újdonság ráadásul 30 kilóval könnyebb és 15 lóerővel erősebb elődjénél. Igaz, hogy az R 1200 GS-en minden a hagyományoknak megfelelő - az erőforrás levegő-olaj hűtésű, 1170 cm3-es boxermotor, elöl Telelever, hátul pedig Paralever rendszerű felfüggesztés van -, ennek ellenére vadonatúj motorról van szó.
Luxusgép
Az erőforrást kiegyenlítőtengellyel látták el, így a vibrációk minimálisra csökkentek, továbbá a főtengely és a hajtókarok mellett a hengerfej is új. A legnagyobb csemege azonban az a szenzor, amely meggátolja, hogy a hengerekben öngyulladás következzen be a szikraképződés előtt, így alacsonyabb oktánszámú benzin égetésekor sem kopog az új erőforrás. A GS sorozat tizedik tagjába egyébként nem kell sűrűn tankolni, hiszen az új benzintartály immár 22 literes, míg a dupla katalizátoros kipufogórendszernek is köszönhetően 8 százalékkal csökkent a fogyasztás. Ez különösen azért jó adat, mert a 210 kilós és 100 lóerős R 1200 GS-sel akár 210 km/órás sebesség is elérhető. A 115 newtonméteres forgatónyomatékú motorral a terepezés is élvezetes, s ebben a futómű is sokat segít. Az új acélcsőváz merevebb lett, a villaszárak immár nem 35, hanem 41 milliméter átmérőjűek, rugóútja pedig 190 milliméteres berugózást engedélyez. Hátul a Paralever rendszer 10 százalékkal nagyobb torziós merevséggel büszkélkedhet, a központi rugóstag útja immár 200 milliméter. A kardánhajtású R 1200 GS-t ABS-szel is felszerelték, míg a BMW szokásához híven a gép nemcsak biztonságos, hanem extrakényelmes is. Az ülésmagasság 840 és 860 milliméter között állítható, a lábtartó és a nyereg közötti távolság nőtt, míg az ülés közelebb került a már nem annyira széles kormányhoz. A kényelem a kiegészítőknek köszönhetően persze nagymértékben fokozható. Rendelhető integrál fékrendszer, GPS, markolatmelegítő, kézvédő, hengervédő csőprofil és bővíthető hátsó táskaszett is. Az 3 db, alapban egyenként 9 literes alumínium-műanyag táskát akár 130 literesre is növelhetjük.
Külsőleg izmosabb
Az 1997-ben bemutatott BMW cruiserek családja hét év után egy ötödik taggal bővült. Az R 1200 C Classic, Avantgarde, Independent és az R 1200 CL után megszületett az R 1200 C Montauk, amely a família legagresszívabb képviselője. Az eddigi BMW cruiserek közül ez a legszélesebb, nyeregmagassága ennek a legmagasabb - 790 milliméter -, míg külsőleg leginkább egy izommotorra (muscle bike) hasonlít. Elöl két vertikális fényszóró található, amelyek fölé egy kis szélvédőt helyeztek. Az utasülés felhajtható és a vezető háttámlájává átalakítható. A csak metálfeketében kapható Montauk új kipufogódobot kapott, ami nemcsak az agresszívabb látványról, hanem a vadabb hanghatásról is gondoskodik. A 4 millió 188 ezer forintért megvásárolható cruiser azonban csak külsőleg félelmetes, hiszen a blokkja ugyanaz a kettős gyújtással ellátott 1170 cm3-es, 61 lóerős boxermotor, amely a többi cruiserben is dolgozik.
Komfortosabb
Nomen est omen, azaz a név mindent elárul. Így van ez az R 850 R Comfort esetében is, hiszen a Magyarországon nem kapható naked bike sokkal komfortosabb lett 1996-ban leleplezett elődjénél. Ezt úgy érte el a BMW, hogy rengeteg olyan alkatrésszel ellátta, amely az R 1150 R-en már bevált. Az R 850 R megkapta a báty hatfokozatú sebességváltóját, annak fékrendszerét, motorelektronikáját, hidraulikus kuplungját, valamint Telelever és Paralever futóművét. Az R 850 R Comfort azonban önálló fejlesztésekkel is büszkélkedhet. Új a kormányszarv, a fék- és sebességváltókar, a nyereg, s újak továbbá az ötágú öntött felnik és a lábtartók is. Az ülésmagasság a 788 és 820 milliméter közötti tartományban három pozícióban állítható. A 71 lóerős R 850 R Comfort kényelme és vezethetősége tehát nagyságrendekkel növekedett, a BMW pedig egy 34 lóerős, lefojtott változatban is piacra dobja annak érdekében, hogy az újdonság minél szélesebb vásárlóréteg számára csábító legyen.
Dupla gyújtás
Az F modellcsaládra nem lehet ráismerni, hiszen az egyhengeres, 652 cm3-es, négyütemű Rotax blokkal ellátott F 650 GS (2 148 000 Ft), az F 650 GS Dakar (2 298 000 Ft) és az F 650 CS Scarver (2 248 000 Ft) immár dupla gyertyás gyújtást kapott. E változtatás mellett a vezérlés és az elektronika is módosult. A kétgyertyás megoldásnak köszönhetően a motorok károsanyag-kibocsátása jóval az Euro-2-es követelmények alatt van, míg fogyasztásuk 14 százalékkal csökkent. Az F-család ugyan nem lett erősebb és nyomatékosabb, a maximális nyomaték azonban már szélesebb tartományban és alacsonyabb fordulatszámon (62 Nm 5000/min) elérhető. A 2004-es F 650 GS és az F 650 GS Dakar nemcsak motorikusan, hanem ergonómiailag is sokat javult. A fényszórója megnőtt, az első sárvédő megegyezik az R 1150 GS-ével, az új kormányidomnak és az új szélvédőnek köszönhetően pedig a vezető sokkal nagyobb mértékben védett az időjárási viszonyokkal szemben.
Luxusabb
A legdrágább és legnehezebb BMW, az 5 millió 798 ezer forintért kapható, 387 kilós K 1200 LT még nagyobb luxussal kényezteti a gondtalan utazásra vágyókat. A soros négyhengeres, 1171 cm3-es erőforrás 15 százalékkal erősebb, azaz immár 116 lóerős. Az első futómű utánfutása 15 milliméterrel nagyobb lett, növelve a motor stabilitását. Hátra új progresszív lengéscsillapító került, amely biztosítja a menetfüggő lengéscsillapítást. Az üléspozíció alacsonyabb: a három pozícióban állítható nyereg 770 és 790 milliméter közötti magasságban változtatható. A műszerfal egy új, síkképernyős kijelző kapott, míg az első fényszóró dupla projektoros lett. A K 1200 LT kuriózuma továbbá az új, ötfokozatú sebességváltó és az elektrohidraulikus középállvány, amelynek segítségével minden helyzetben könnyedén leparkolható az óriási BMW.
Hegyi András - Szabó Róbert
Utolsó kommentek