VW Bogár formájú ház épült Ausztriában
Végre egy olyan autó, amelyben el lehet lakni, sőt a lakóház után Bogár formájú étterem is épült.
A történet jó tíz éve kezdődött, amikor a természetvédelmi övezet mellett fekvő, Salzburg melletti Gnigl egyik házát átalakíttatták a lakói. Markus Voglreiter építészt azzal a bolond ötlettel keresték meg, hogy a hetvenes években épült, teljesen hagyományos kinézetű ház felújítását úgy végezze le, hogy az egy autót mintázzon, sőt nem is akármilyet, lehetőleg .
2003-ra készült el a Bogár-ház, és akkora sikert értek el vele, hogy építettek egy 1,6 millió eurós nagyobbat, amelyet étteremnek rendeztek be. Az olyan részletek, mint a lámpa alakú ablak és a rugó formájú tartóoszlopok sem teljesen öncélúak, hiszen a környezetbarát kialakítással jelentős mennyiségű energiát tudnak megspórolni.
Nézzen meg még több képet a Bogár alakú házról a galériában!
Várpalota kiszáll a Pannónia motor feltámasztásából
A várpalotai önkormányzat visszakéri azt a 15 millió forintos fejlesztési támogatást, amit a Magyar Motorkerékpár Kft.-nek adott a Pannónia motor újjáélesztésére és gyártására. A beruházó cég vezetője értetlenül áll az önkormányzati döntés előtt, hiszem már a leendő üzemcsarnokot is megrendelték.
Idén április 6-án leplezték le ünnepélyes keretek között az újjáélesztett Pannónia-márka első prototípusát Várpalotán, ahol az eredeti tervek szerint a gyártás is helyet kapott volna.
Akkor még igazi sikertörténetnek látszott a dolog: volt egy cég, amely a Pannónia márka feltámasztásán fáradozott, ezt (a tévében) látva fellelkesült Várpalota polgármestere, aki megkereste a Magyar Motorkerékpár Kft.-t, és a támogatásáról biztosította a vállalkozást. Egy 2007 júniusában kötött megállapodás szerint Várpalota 15 milliós fejlesztési támogatást adott a Pannónia motor újjáélesztésére, amelyért cserébe 10 százalékos részesedést kapott a város a Magyar Motorkerékpár Kft.-ben, továbbá a cég vállalta, hogy a fejlesztés és gyártás helyszíne Várpalota lesz.
Nézzen képeket az újjáélesztett Pannónia áprilisi bemutatójáról!
Jelenleg úgy áll a dolog, hogy Várpalota önkormányzati képviselő-testülete egy rendkívüli ülésen arról döntött június 22-én, hogy visszakérik a fejlesztésre adott 15 milliót, mivel "a beruházás 2010. május 31-éig nem kezdődött meg, és a cég nem teljesítette az együttműködési megállapodásban foglaltakat". Az [origo]-hoz eljutatott határozat szerint Várpalota képviselő-testülete felszólította a Magyar Motorkerékpár Kft. nevében eljáró Mázló Imre ügyvezetőt, hogy haladéktalanul utalja át a fejlesztésre korábban adott 15 millió forintot az önkormányzat bankszámlájára.
Nézze meg az áprilisi bemutatón készült videónkat!
Megkeresésünkre Mázló Imre elmondta, hogy értetlenül áll a fejlemények előtt, mivel a beruházás jelenleg is folyik, vásároltak egy területet Várpalotán, és jelenleg éppen a már megrendelt üzemcsarnokot várják. Az ügyvezető elmondása szerint a határozatban foglalt indoklás helyett inkább "politikai okokat" sejt a háttérben, ám ennek ellenére kész ismét tárgyalóasztalhoz ülni a városvezetéssel az együttműködés folytatásáról. Mázló elmondása szerint több település is megkereste a Pannónia újjáélesztése kapcsán, ám ennek ellenére örülne neki, ha sikerülne tisztáznia az ügyeket Várpalotával, hiszen "jelenleg is gőzerővel folynak a fejlesztések, az idén áprilisban bemutatott modellt két másik követi majd a jövő év végén".
Bukósisak nélkül motorozott Putyin
Vlagyimir Putyin egy ukrajnai motoros találkozóra látogatott a hétvégén, ahol egyebek mellett a biztonságos motorozásról is szónokolt az odalátogató több mint ötezer résztvevőnek. Ennek némileg ellentmond, hogy mindezek után az orosz kormányfő bukósisak nélkül fotóztatta magát motorozás közben, igaz nagy baja nem eshetett volna, hiszen az a Harley, amin pózolt háromkerekű volt.
A találkozóra összegyűlt motorosok hatalmas ovációban részesítették az orosz vezetőt, aki a motort "a legdemokratikusabb közlekedési eszköznek" nevezte, és elmondta, hogy nagyrabecsüli a motorosok "szabad lelkét". Ugyanakkor felszólította őket, hogy közös erővel népszerűsítsék a biztonságos vezetést.
Mindent vagy semmit - Ducati Multistrada 1200-teszt
Nem kevesebb mint négy különféle motortípus előnyös tulajdonságait próbálta az új Multistradába gyömöszölni a Ducati. Egy gombnyomásra sportmotor, enduró, túragép, vagy éppen városi cikázásra alkalmas félidomos paripa lehet alattunk. Kipróbáltunk, hogy vajon tényleg sikerült-e az olaszoknak megépíteni az univerzális motort.
Nem nehéz ez a mutatvány a 150 lóerős Multistradával
(Még több kép a galériában, kattintson a képre!)
Vajon hogyan fognak kinézni a motorkerékpárok 2020-ban? Belső égésű motor fogja hajtani még őket? Biztosan. Tele lesznek zsúfolva elektronikával? Nagy valószínűség szerint igen. Szűk felhasználási területre szakosodott járművek helyett mindenre való univerzális kétkerekűek lesznek? Majd elválik. Az biztos, hogy ha a Ducatin múlna, akkor már most egyetlen típus betöltené több másik szerepét. Az új Multistrada 1200 S képes gombnyomásra átalakulni sport- vagy túramotorrá, városi vagy terepjárművé.
Négy előre programozott üzemmód van, de egyénileg lehet még finomítani
Mindez azáltal vált lehetővé, hogy négy különböző üzemmódba rendezték a cég mérnökei a motor, a futómű és az egyes asszisztensrendszerek működését. A motoros menet közben, egyik pillanatról a másikra átválthat sportról túraprogramra vagy városiról enduróra, és viszont. A fedélzeti elektronika pillanatok alatt a megváltozott igényekhez igazítja a V2-es motor teljesítménykarakterisztikáját és gázadási reakcióját, a futómű beállítását és a kipörgésgátló működését. Külön-külön véve nincs semmi különleges ezeken az állítási lehetőségeken, korábban is lehetett már találkozni velük. Az igazi újdonság az, hogy a Ducati összegyűjtötte és logikusan kombinálta őket a Multistrada S változatán.
Kanyargós szerpentinen könnyű előhozni a sportmotort a Multistradából
A futóműnél a csillapítás és a rugóalap változik, például annak érdekében, hogy nagyobb legyen a szabad magasság enduro üzemmódban. Vagy azért, hogy a különféle terhelési állapotokhoz igazodjon a rugó-előfeszítés, e négy menetprogramon kívül ugyanis egy második menüszinten ki lehet választani az aktuális súlyterhelést is, ami lehet egy személy, egy személy és csomag, két személy, valamint két személy és csomag.
Elektromos motorok szabályozzák a csillapítást a teleszkópvilla szárában
Kicsit bonyolultnak tűnik, és fejlesztői szemmel nézve bizonyára az is. A motorosnak viszont nincs más dolga, mint hogy felpattanjon a Multistrada hátára és elinduljon vele. Ezt csak akkor tudja megtenni, ha nála van a kulcs, ami kétméteres távolságon belül rádiójelek útján beélesíti a gyújtást. Bekapcsoláskor a fedélzeti számítógép kioldja a kormányzárat, és egyéb külön beavatkozás nélkül, közvetlenül beindítható a motor. Kimondottan praktikus megoldás.
Az új Multistradának az égvilágon semmi köze a régihez. Az olaszok sok másik típusának ergonómiai sajátosságaitól eltérően az új kiadáson egyszerűen minden a megfelelő helyen van és ideális kialakítású - a kormány ívétől egészen az üléspozícióig. És lássanak csodát, látszik a mögöttes forgalom a visszapillantó tükrökben! Eddig ez sem volt magától értetődő dolog a ducatisok számára. Szokatlan továbbá, hogy a kuplungkosár szervomechanikájának köszönhetően viszonylag könnyen működik és jól adagolható a kuplung. Ennek az a magyarázata, hogy az 1198-étól eltérően olajban fürdik a kosár.
Ettől még nem lesz vérbeli terepmotor, de praktikus a leömlőket védő lemez
Elképesztően sok információt jelenít meg a nagyobbik digitális képernyő. A mellette lévő kisebb, kerek kijelzőn a "sport" üzemmód van kijelölve, vagyis éppen ez aktív. Pont jó lesz a Ducatihoz, annál is inkább, mivel nagyon élvezetes kanyargásra van kilátás a bemutató helyszínéül kiválasztott Lanzarote-sziget jól tapadó aszfaltburkolattal ellátott útjain. A gyári beállítás szerint (a felhasználó igényeinek megfelelően tetszés szerint lehet finomítani rajta) ilyenkor keményebb a csillapítás és agresszív a motor karakterisztikája. Természetesen teljes egészében rendelkezésre áll a névleges teljesítmény is.
A teszt a Motorrevüben jelent meg
Utolsó kommentek