Vadonatúj gépparkkal, tanpályával és oktatási módszerekkel készült az idei szezonra a Hungaroringen működő Motoros Akadémia. Ennek örömére elvégeztünk egy "dinamikus utcai motorosoknak" szóló képzést. Eláztunk, fékeztünk, döntöttünk, szlalomoztunk és elfáradtunk.



Fotó: Nógrádi Attila [origo]

Számtalan nyomvonal és feladat alakítható ki a felfestett pályán


Hülye szóviccnek hangzik, de tényleg régi motoros már a szakmában a Szabó Attila-féle Motoros Akadémia, amely 2001 óta több mint hatezer motorost segített nagyobb rutinhoz és magabiztosabb vezetéstechnikához. Mi is többször beültünk a Hungaroringen működő iskola padjaiba az elmúlt évek alatt: elvégeztük a motorversenyzői ambíciókat dédelgetőknek kitalált Mesterkurzust, bénáztunk a rutinfeladatokat felvonultató VIP tréningjükön, sőt egy saját virtuális motoros sulit is indítottunk a Motoros Akadémiával, amelyet reményeink szerint hamarosan folytatni is fogunk.


Nézze meg mozgás közben is a feldönthetetlen tanulómotorokat!

Szerencsére a Motoros Akadémia nem csupán a kilátogató motorosokat, hanem önmagát is gőzerővel fejleszti, ennek köszönhetően egy vadonatúj tanpályával, motorparkkal és oktatási módszerekkel rukkoltak elő az idei szezonra. A vezetéstechnikai képzés helye változatlanul a Hungaroring egyik parkolója, az újdonságot az jelenti, hogy a több ezer négyzetméteres betonplaccra egy saját tervezésű tanpályát festettek. Ennek az az előnye, hogy számtalan nyomvonalat és ügyességi feladatot tudnak rajta kialakítani, így a képzésen résztvevő motorosok hatékonyabban gyakorolhatnak, ami drasztikusan csökkenti a feladatok közötti várakozási időt. Ezt a gyakorlatban is kipróbálhattuk egy Tempó fantázianevű kurzuson, amit "a dinamikus motorosoknak" szánnak, "a motorkezelés határainak kibővítéséhez".

A kétnapos tanfolyam rövid elméleti oktatással indul, amit mérhetetlen mennyiségű különféle ügyességfejlesztő gyakorlat követ a lassú szlalomtól kezdve a hirtelen kikerülő manőverig, egészen a progresszív fékezés elsajátításáig. A felfestett pályarendszernek köszönhetően tényleg alig kell sorban állni a feladatok között, mivel több nyomvonalon is lehet haladni, így aki nem akar várni egy lassabb, araszolós gyakorlatra, elkanyarodhat szlalomozni, vagy babzsákokat cipelni egyik hordótól a másikig. Ez az utóbbi gyakorlat egyébként sokkal nehezebb, mint ahogy hangzik, mivel nagyon finom gázkezelést és összetett mozdulatsort igényel.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

A gyakorlás mellett elengedhetetlen a fejtágítás is. Érdemes figyelni, életmentő lehet


Az autós képzésekkel ellentétben a motoros vezetéstechnikai tanfolyamokon nagyon nehéz a veszélyhelyzeteket szimulálni, hiszen például egy vészfékezés vagy hirtelen kanyarodás gyakorlásánál nagy az esélye annak, hogy elesik a tanuló. Szabóék szerencsére két speciális tanulómotort építettek, amelyekkel a vészfékezést és a motor mélyre döntését lehet gyakorolni abban a boldog és biztos tudatban, hogy nem esik bajunk. A vészfékezést egy gigantikus kerekes bukókerettel ellátott Suzuki GS500-assal lehet próbálni, amely akkor sem borul fel, ha blokkoló első kerék éppen kiszaladna a motor alól.

Az ugyancsak bukókeret-rendszerrel ellátott GSX-R 600-as sokkal finomabb darab, ugyanis bukókerete mozog, így tág határok között lehet döntögetni a motort, ha viszont már túl sok lenne, akkor nem borulunk fel, mert a "járókeret" megtartja a járgányt. Újdonság még a képzésben, hogy telemetriával és fotocellás kapuk segítségével pontosan mérni tudják a tanulók sebességét, gyorsulását, lassulását és reakcióidejét, ami a fékezési és kikerülési manővereknél fontos, hiszen lényeges, hogy milyen sebességnél kezdjük a manővert és milyen gyorsan reagálunk a feladatokra. Amikor ott jártunk, az időjárás némileg megtréfált minket, rendszeres időnként jött egy felhő és eláztatta a parkolót, de szerencsére nem okozott különösebb fennakadást, mert rögtön beépült a tananyagba: hirtelen előkerült a "feldönthetetlen" Suzuki GS tanulómotor, és máris gyakorolhattuk a vészfékezést csúszós körülmények között.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

Ennél biztonságosabban nehéz gyakorolni a kanyarodást


A különféle kurzusokon saját motorral is részt lehet venni, ám aki igényli, az az iskola flottájából is válogathat, robogótól kezdve egészen sportmotorig terjed a kínálat. Szabó Attila némi malíciával jegyezte meg, hogy a legtöbben GSX-R sportmotort szeretnének maguk alatt tudni a tanfolyamokon, ám tapasztalatból írjuk, hogy nincs annál kellemetlenebb, mint egy "hasalós" sportmotorral ügyetlenkedni a szűk tanpályán, ami nyilván nem meglepő, elvégre nem oda találták ki. Új szolgáltatásként A (és A1, Ak) kategóriás jogosítványt is lehet szerezni a Motoros Akadémia berkein belül, de indítottak vezetéstechnikai képzést kifejezetten robogósoknak és olyan motorosoknak, akik rendszeresen szállítanak utast. A kétnapos tanfolyamok díjai 45 és 60 ezer forint között vannak típustól függően, ami egyben befektetésnek is vehető, hiszen ha csak egy esést megúszunk az iskolában szerzett rutinunknak köszönhetően, már megérte.