Vadonatúj gépparkkal, tanpályával és oktatási módszerekkel készült az idei szezonra a Hungaroringen működő Motoros Akadémia. Ennek örömére elvégeztünk egy "dinamikus utcai motorosoknak" szóló képzést. Eláztunk, fékeztünk, döntöttünk, szlalomoztunk és elfáradtunk.
Számtalan nyomvonal és feladat alakítható ki a felfestett pályán
Hülye szóviccnek hangzik, de tényleg régi motoros már a szakmában a Szabó Attila-féle Motoros Akadémia, amely 2001 óta több mint hatezer motorost segített nagyobb rutinhoz és magabiztosabb vezetéstechnikához. Mi is többször beültünk a Hungaroringen működő iskola padjaiba az elmúlt évek alatt: elvégeztük a motorversenyzői ambíciókat dédelgetőknek kitalált Mesterkurzust, bénáztunk a rutinfeladatokat felvonultató VIP tréningjükön, sőt egy saját virtuális motoros sulit is indítottunk a Motoros Akadémiával, amelyet reményeink szerint hamarosan folytatni is fogunk.
Nézze meg mozgás közben is a feldönthetetlen tanulómotorokat!
Szerencsére a Motoros Akadémia nem csupán a kilátogató motorosokat, hanem önmagát is gőzerővel fejleszti, ennek köszönhetően egy vadonatúj tanpályával, motorparkkal és oktatási módszerekkel rukkoltak elő az idei szezonra. A vezetéstechnikai képzés helye változatlanul a Hungaroring egyik parkolója, az újdonságot az jelenti, hogy a több ezer négyzetméteres betonplaccra egy saját tervezésű tanpályát festettek. Ennek az az előnye, hogy számtalan nyomvonalat és ügyességi feladatot tudnak rajta kialakítani, így a képzésen résztvevő motorosok hatékonyabban gyakorolhatnak, ami drasztikusan csökkenti a feladatok közötti várakozási időt. Ezt a gyakorlatban is kipróbálhattuk egy Tempó fantázianevű kurzuson, amit "a dinamikus motorosoknak" szánnak, "a motorkezelés határainak kibővítéséhez".
A kétnapos tanfolyam rövid elméleti oktatással indul, amit mérhetetlen mennyiségű különféle ügyességfejlesztő gyakorlat követ a lassú szlalomtól kezdve a hirtelen kikerülő manőverig, egészen a progresszív fékezés elsajátításáig. A felfestett pályarendszernek köszönhetően tényleg alig kell sorban állni a feladatok között, mivel több nyomvonalon is lehet haladni, így aki nem akar várni egy lassabb, araszolós gyakorlatra, elkanyarodhat szlalomozni, vagy babzsákokat cipelni egyik hordótól a másikig. Ez az utóbbi gyakorlat egyébként sokkal nehezebb, mint ahogy hangzik, mivel nagyon finom gázkezelést és összetett mozdulatsort igényel.
A gyakorlás mellett elengedhetetlen a fejtágítás is. Érdemes figyelni, életmentő lehet
Az autós képzésekkel ellentétben a motoros vezetéstechnikai tanfolyamokon nagyon nehéz a veszélyhelyzeteket szimulálni, hiszen például egy vészfékezés vagy hirtelen kanyarodás gyakorlásánál nagy az esélye annak, hogy elesik a tanuló. Szabóék szerencsére két speciális tanulómotort építettek, amelyekkel a vészfékezést és a motor mélyre döntését lehet gyakorolni abban a boldog és biztos tudatban, hogy nem esik bajunk. A vészfékezést egy gigantikus kerekes bukókerettel ellátott Suzuki GS500-assal lehet próbálni, amely akkor sem borul fel, ha blokkoló első kerék éppen kiszaladna a motor alól.
Az ugyancsak bukókeret-rendszerrel ellátott GSX-R 600-as sokkal finomabb darab, ugyanis bukókerete mozog, így tág határok között lehet döntögetni a motort, ha viszont már túl sok lenne, akkor nem borulunk fel, mert a "járókeret" megtartja a járgányt. Újdonság még a képzésben, hogy telemetriával és fotocellás kapuk segítségével pontosan mérni tudják a tanulók sebességét, gyorsulását, lassulását és reakcióidejét, ami a fékezési és kikerülési manővereknél fontos, hiszen lényeges, hogy milyen sebességnél kezdjük a manővert és milyen gyorsan reagálunk a feladatokra. Amikor ott jártunk, az időjárás némileg megtréfált minket, rendszeres időnként jött egy felhő és eláztatta a parkolót, de szerencsére nem okozott különösebb fennakadást, mert rögtön beépült a tananyagba: hirtelen előkerült a "feldönthetetlen" Suzuki GS tanulómotor, és máris gyakorolhattuk a vészfékezést csúszós körülmények között.
Ennél biztonságosabban nehéz gyakorolni a kanyarodást
A különféle kurzusokon saját motorral is részt lehet venni, ám aki igényli, az az iskola flottájából is válogathat, robogótól kezdve egészen sportmotorig terjed a kínálat. Szabó Attila némi malíciával jegyezte meg, hogy a legtöbben GSX-R sportmotort szeretnének maguk alatt tudni a tanfolyamokon, ám tapasztalatból írjuk, hogy nincs annál kellemetlenebb, mint egy "hasalós" sportmotorral ügyetlenkedni a szűk tanpályán, ami nyilván nem meglepő, elvégre nem oda találták ki. Új szolgáltatásként A (és A1, Ak) kategóriás jogosítványt is lehet szerezni a Motoros Akadémia berkein belül, de indítottak vezetéstechnikai képzést kifejezetten robogósoknak és olyan motorosoknak, akik rendszeresen szállítanak utast. A kétnapos tanfolyamok díjai 45 és 60 ezer forint között vannak típustól függően, ami egyben befektetésnek is vehető, hiszen ha csak egy esést megúszunk az iskolában szerzett rutinunknak köszönhetően, már megérte.
Utolsó kommentek